کد خبر: 676171
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۷ ۱۳:۵۵:۱۷
| |

برگ دیگری به دفتر ناکامی های فدراسیون اضافه شد/ عبرتی که باید از ثانیه صفر و تیر دروازه بگیرید!

بعد از ناکامی تیم‌های ملی فوتبال مردان و زنان، امید، جوانان، فاجعه چهارمی تیم ملی نوجوانان در تورنمنت کافا که با قهرمانی افغانستان به پایان رسید نوبت تیم ملی فوتسال شد.

برگ دیگری به دفتر ناکامی های فدراسیون اضافه شد/ عبرتی که باید از ثانیه صفر و تیر دروازه بگیرید!
کد خبر: 676171
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۷ ۱۳:۵۵:۱۷

تیم ملی فوتسال ایران با شکست مقابل مراکش در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی وداعی زودهنگام با این رقابت‌ها را تجربه کرد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، شاگردان وحید شمسایی بعد از حواشی دیدار مقابل فرانسه که منجر به صدرنشینی ایران شد برابر مراکش به میدان رفتند و در نهایت با نتیجه 4 بر 3 شکست خوردند. تیم ایران در این بازی ابتدا با گل درخشانی از حریف خود پیش افتاد، اما در ادامه مراکش چهار بار دروازه ایران را گشود تا نیمه نخست با برتری شیرهای اطلس به پایان برسد. در نیمه یوزهای ایرانی به خودشان آمدند و دو گل از 3 گل عقب‌افتادگی را جبران کردند. در ثانیه‌های پایانی بازی و در حالی که بازی 4 بر 3 به نفع مراکش دنبال می‌شد یک صحنه مشکوک در بازی اتفاق افتاد. بعد از آن بازی ادامه پیدا کرد و به پایان رسید ولی با توجه به توقف بازی داوران صحنه مشکوک را مورد بازبینی قرار دادند و با خطا تشخیص دادن این صحنه و با توجه به پایان محدودیت خطای تیمی مراکش یک ضربه پنالتی از روی نقطه دوم نصیب ایران شد. به این ترتیب در حالی که تایمر بازی روی 00:00 بود، به این معنا که ضربه پنالتی ایران آخرین ضربه این بازی خواهد بود و بعد از آن همه‌ چیز تمام خواهد  شد. 

برای این ضربه حساس یوسف‌‌خواه پشت توپ قرار گرفت و در حالی که وحید شمسایی توان دیدن این صحنه را نداشت و رویش را به سمت تماشاچیان چرخانده بود ضربه بازیکن ایران به تیرک دروازه برخورد کرد و به این ترتیب ایران حذف شد و مراکش به مرحله یک‌چهارم نهایی راه پیدا کرد. 

حذف دراماتیک ایران برای فیفا و صفحات فضای مجازی موقعیتی ایده‌آل برای تولید محتوا خلق کرد ولی تبدیل به برگ دیگری از ناکامی مجموعه فوتبال ایران در سه سال گذشته شد. تیم ملی فوتسال ایران پس از ناکامی در کسب عنوان قهرمانی آسیا در جام جهانی نیز در همان نخستین دور مرحله حذفی شکست خورد و کنار رفت. تیم ایران پس از اینکه در سال 2012 در مرحله یک‌هشتم کنار رفته بود در دو جام جهانی 2016 و 2021 به ترتیب بین چهار و 8 تیم برتر جهان قرار گرفته بود. اما در جام جهانی 2024 با حذف در همان مرحله نخست حذفی به کار خود پایان داد.  وحید شمسایی پس از حذف ایران از رقابت‌های جام جهانی 2024 اظهار داشت: به مراکش بابت پیروزی تبریک می‌گویم. در این مسابقه دو نیمه متفاوت داشتیم؛ بسیار بد در نیمه اول و سوار بر بازی در نیمه دوم. اگر گل نزنی و از موقعیت‌های گلزنی استفاده نکنی، این اتفاق می‌افتد.

«جام برای ما تمام شد و حرفی برای گفتن نیست.» سرمربی تیم ملی ایران ضمن بیان این جمله تصریح کرد: «از مردم ایران که پشتوانه اصلی من هستند، عذرخواهی می‌کنم. با تمام وجود تلاش کردیم، اما قسمت نبود. این اتفاق هم بخشی از زندگی است و نمی‌توان کاری کرد. امیدوارم قهرمانی به تیمی برسد که شایسته جام است.»

حسین طیبی، بازیکن تیم ملی ایران نیز بعد از این شکست گفت: «بابت این شکست و اینکه نتوانستیم مردم ایران را خوشحال کنیم، از آنها عذرخواهی می‌کنم. حق ما شکست نبود و باید پیروز می‌شدیم. هدف ما صعود به فینال بود و از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم.»

حذف تیم ایران به شکلی که پنجشنبه غروب رقم خورد و کام هواداران را تلخ کرد نباید مانع دید واقع‌گرایانه به شرایط تیم ملی بشود. به شکل مشخص می‌توان گفت تیم ملی ایران در بازی با مراکش اسیر اشتباهات پرتعداد خودش شد و مخصوصا در نیمه نخست فرصت‌های بسیاری را به حریف داد و در نهایت با نتیجه 4 بر یک عقب افتاد. این حجم از اشتباه برای تیمی که به قول کاپیتانش برای رسیدن به فینال خیز برداشته بود اصلا  قابل قبول  به نظر نمی‌رسد. 

نکته بعدی که باید مورد توجه قرار داد، اقدامی بود که در دور گروهی رقم خورد و تبعاتش گریبان تیم را گرفت. در بازی جنجالی تیم ملی ایران مقابل فرانسه که حالا تحقیقات فیفا را هم برانگیخته، ملی‌پوشان کشورمان نشان دادند از مواجهه با مراکش ترس دارند. این ترس را هم احتمالا کادرفنی به بازیکنان القا کرده بود. این درست که اگر ایران در آن سمت جدول می‌افتاد با خیال راحت تا جمع چهار تیم پایانی می‌رفت، اما زمانی که مشخص شد فرانسه اصلا قصد ندارد حتی به سمت دروازه ایران نزدیک شود و با در نظر گرفتن این نکته که تساوی هم ایران را به عنوان تیم نخست راهی دور بعد می‌کرد، باید بچه‌ها دست به حمله می‌زدند. خیلی زودتر از اواسط نیمه دوم و آن هم وقتی که گلر حریف تقریبا گل به خودی زد. کادرفنی باید خیلی سریع‌تر این ذهنیت را در تیم جا می‌انداخت که قرار است فرانسه را شکست بدهیم و بدون هیچ ترسی به مصاف مراکش برویم. اما مشخصا چنین  اتفاقی  رخ  نداد. 

در نهایت باز هم باید برگردیم به فدراسیونی که این تیم را مهیای شرکت در مسابقات کرده بود. باید در نظر بگیریم بعد از ناکامی تیم‌های ملی فوتبال مردان و زنان، امید، جوانان، فاجعه چهارمی تیم ملی نوجوانان در تورنمنت کافا که با قهرمانی افغانستان به پایان رسید نوبت به تیم ملی فوتسال رسید که بعد از دو دوره عبور از مرحله یک‌هشتم جام جهانی، این‌بار شکست خورد. 

برخورد توپ به تیر دروازه در ثانیه صفر و جمله وحید شمسایی که می‌گوید: «قسمت نبود» را هم نباید به راحتی کنار گذاشت. شاید این همه نشانه‌ای باشد مبنی بر اینکه این فدراسیون با این کیفیتی که می‌بینیم، نمی‌تواند و قرار هم نیست بتواند فوتبال ایران را ولو ذره‌ای به جلو حرکت بدهد، بلکه قرار است مدام روی ریل بازگشت به گذشته حرکت کند و ناکامی پشت ناکامی برای  فوتبال‌دوستان  رقم  بزند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها