کد خبر: 676594
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۹ ۱۲:۵۵:۵۱
| |

امروز قلعه حسن خان، دو سال دیگر زمین خاکی!

حاکمیت و دولت باید دیدش را نسبت به فوتبال تغییر دهد. مدیران تکراری و امتحان پس داده باید جای شان را به مدیران توسعه گرا و کاربلد بدهند.

امروز قلعه حسن خان، دو سال دیگر زمین خاکی!
کد خبر: 676594
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۹ ۱۲:۵۵:۵۱

امروز و در هفته دوم رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا پرسپولیس در شهر قدس یا همان قلعه حسن خان میزبان پاختاکور ازبکستان است. 

به گزارش روزنامه اعتماد، در شرایطی که می‌شد امروز پرسپولیس در حضور ده‌ها هزار هوادار به مصاف تیم ازبکستانی برود، درست مثل بازی استقلال با الغرافه مجبور است از تعداد بسیار محدودی از هوادارانش سود ببرد. ضمن اینکه کیفیت استادیوم و چمن ورزشگاه هم تعریفی ندارد. 

در دربی تهران که چند روز پیش برگزار شد نیز همین وضعیت را شاهد بودیم. برگزاری دربی تهران در اراک با اندک تماشاچی و بدون حضور زنان آن چیزی نبود که انتظار هواداران را برآورده کند.  فوتبال در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد؛ ظرفیتی که می‌تواند کمک زیادی به رشد و توسعه این ورزش کند، اما آنچه در حال رخ دادن است، زاویه‌ای 180 درجه‌ای با مفهوم پیشرفت دارد. هواداران فوتبال در ایران چه مرد و چه زن تنها چیزی که نمی‌بینند احترام و امکانات است. به همین دلیل است که فوتبال ایران روز به روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود. 

داریوش مصطفوی، رییس پیشین فدراسیون فوتبال اخیرا در مورد برگزاری دربی در هفته ششم لیگ به دیدبان ایران گفته بود: «دربی را دولت از شکل و رنگ انداخته است. این دیگر دربی نیست. دربی‌هایی جذاب بود که در استادیوم ۱۰۰ هزار نفری برگزار می‌شد. باید زن و مرد این امکان را داشته باشند که در یک ورزشگاه بزرگ حضور پیدا کرده و تیم‌ها را تشویق کنند. اهمیت دربی به استقبال گسترده تماشاگران است و مسابقه‌ای که با حضور ۸ هزار تماشاگر برگزار شود، دیگر دربی نیست، یک بازی دوستانه است که در یک جای محقری برگزار می‌شود.» این جملات قابل تعمیم به کلیت فوتبال کشور است.

به‌طور کلی می‌توان گفت فوتبال ایران از شکل و رنگ افتاده است.  در این شرایط آن‌طور که در رسانه‌ها می‌بینیم هیچ کس هم مسوولیت قبول نمی‌کند. فدراسیون می‌گوید شرایط ورزشگاه‌ها به ما ربطی ندارد، دولت می‌گوید وظیفه من ساخت استادیوم برای باشگاه‌ها نیست، باشگاه‌ها می‌گویند ما درآمد و حق پخش نداریم چطور می‌توانیم در ساخت استادیوم سرمایه‌گذاری کنیم و صداوسیما می‌گوید ما حق پخش نمی‌دهیم. 

ادامه یافتن این وضعیت فوتبال ایران را با سرعت بیشتری نسبت به قبل به سمت آماتوری پیش می‌برد. سهمیه‌های مسابقات آسیایی برای تیم‌های ایرانی کم می‌شود، میزبانی رقابت‌ها به ایران نمی‌رسد، بازیکنان بی‌کیفیت‌تری وارد کشور می‌شوند و بعد از چند سال خواهیم دید دیگر جایی بین کشورهای برتر آسیا نداریم. بدون شک این اتفاق با دست فرمان فعلی رخ خواهد داد. همان‌طور که کارشناسان چند سال پیش هشدار می‌دادند با وضعیت فعلی فوتبال ایران افول خواهد کرد و دیدیم این اتفاق افتاد. 

حاکمیت و دولت باید دیدش را نسبت به فوتبال تغییر دهد. مدیران تکراری و امتحان پس داده باید جای‌شان را به مدیران توسعه گرا و کاربلد بدهند. نهادهای نظارتی باید وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهند، اما این نظارت را به سمت دخالت سوق ندهند. وزیر ورزش و رییس جدید فدراسیون فوتبال که تا چند روز یا حداکثر سه، چهار ماه دیگر به ساختمان سئول می‌رود باید با اختیارات تام و بدون نگرانی از نهادهای خارج از فوتبال کارش را انجام دهد و صرفا به فکر پیشرفت باشد. پیشرفت در زیرساخت، پیشرفت در درآمدزایی، پیشرفت در حوزه پرورش استعداد. اگر این اتفاق رخ داد، می‌توان امیدوار بود سال بعد یا دو سال بعد که بحث رقابت‌های آسیایی مطرح شد دیگر کسی نگران نداشتن زمین نخواهد بود وگرنه دو سال بعد جای قلعه حسن خان باید دنبال زمین خاکی برای برگزاری مسابقات باشیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها