کد خبر: 679263
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۴ ۱۰:۱۵:۳۶
| |

بررسی وضعیت تیم ملی در آستانه بازی با قطر؛

فرزاد آشوبی: هر نتیجه‌ای جز صعود مقتدرانه ناامیدکننده است/ برای عملکرد بهتر در خط حمله باید تغییر سیستم دهیم

بازیکن سابق سرخابی ها و تیم ملی می گوید احمد نوراللهی می تواند به بهتر شدن وضعیت تیم ملی کمک کند به شرط اینکه کادر فنی به او باور داشته باشد.

فرزاد آشوبی: هر نتیجه‌ای جز صعود مقتدرانه ناامیدکننده است/ برای عملکرد بهتر در خط حمله باید تغییر سیستم دهیم
کد خبر: 679263
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۴ ۱۰:۱۵:۳۶

روزبه دلاور| امروز تیم ملی ایران در انتخابی جام جهانی به مصاف قطر می‌رود. برای بررسی بیشتر از آخرین شرایط تیم ملی با فرزاد آشوبی مربی فوتبال که سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی را دارد تماس گرفتیم که در ادامه گزیده‌ای از این صحبت‌های آشوبی را می‌خوانید.

 

‌عملکرد‌ فنی تیم ملی مقابل ازبکستان چطور بود؟

به شکل کلی جزو بازی‌های خوب تیم ملی ما بود اما خیلی محتاط بودیم. به غیر از دقایق ابتدایی و انتهایی بازی که ده نفره هم‌شده بودیم مابقی دقایق بازی صرفا برای کنترل بازی و کسب حداقل امتیاز بازی کردیم. به نظرم می‌توانیم شجاع‌تر باشیم و اشتیاق و میل بیشتری برای پیروزی داشته باشیم و به این مهم هم‌ دست پیدا کنیم. با توجه به داشته‌هایمان شرایط خوبی داریم و باید به سمتی حرکت کنیم که کیفیت خوب تیمی خودمان را قادر باشیم در هربازی ارایه دهیم.

‌دلیل اینکه عملکرد خط حمله تیم ملی به لحاظ آماری یا حتی ایجاد موقعیت گل خوب نیست چه می‌تواند باشد؟

در بخش هجومی باید در دو، سه قسمت شرایط را بهتر کنیم. یکی از آنها بحث مدافعان کناری ما هست که آنها باید در زمان حمله بار مسوولیت بیشتری را به دوش بکشند و مورد بعدی سیستمی است که با آن بازی می‌کنیم، ما با ۴-۴-۲ به واسطه نداشتن یک شماره هشت یعنی هافبک با خصوصیات تهاجمی خیلی سخت است تا بتوانیم همزمان کار حمله و دفاعی را ساپورت کنیم. مشخصا سامان قدوس بازیکن بسیار با کیفیتی است اما بدون توپ افت بزرگی در عملکرد او می‌بینیم و مورد بعد اینکه ما با دو مهاجم بازی می‌کنیم با خصوصیات نزدیک به هم و مشابه که این هم عاملی است که ما را برای باز کردن خطوط دفاعی حریف به دردسر می‌اندازد. در واقع به نظرم‌ بهتر است که ما با روش ۴-۳-۳ یا ۴-۲-۳-۱ بازی کنیم چون هم ضریب اطمینان ‌دفاعی ما بیشتر می‌شود و هم میزان خلاقیت در خط حمله بیشتر می‌شود.

‌بازگشت احمد نوراللهی می‌تواند کمک کند؟

می‌تواند این اتفاق رخ دهد مشروط به اینکه گروه فنی و مشخصا آقای قلعه‌نویی همین باور و اعتقاد را داشته باشند. اگر نوراللهی به تیم اضافه شود اما روش یا سبک تیم ملی به همین منوال ادامه پیدا کند جای خاصی برای احمد و بروز توانایی‌هایش وجود نخواهد داشت. به اعتقادم‌ می‌توانیم‌ تغییر سیستم را اعمال کنیم و نتیجه آن را ببینیم. ما در مقابل امارات هم با سیستم ۴-۲-۳-۱ بازی کردیم و طارمی را به کناره‌ها آوردیم‌که توانستیم هم بازی خوبی انجام دهیم و هم نتیجه خوب بگیریم.

فرزاد آشوبی

‌پیش‌بینی شما از بازی با قطر چیست؟

واقعیت این است که قطر به شکل آماری تیمی نیست که خیلی بتواند ما را دچار مشکل و تهدید کند! اما آنها دو، سه بازیکن خطرناک در خط حمله دارند که خیلی مهم است زمانی که توپ را از دست می‌دهیم زمان و‌ فضا را از این بازیکنان سرعتی و خلاق بگیریم به خصوص اکرم عفیف. وگرنه در شکل کلی ما تیم کاملا برتری نسبت به قطر هستیم.

‌شرایط جدول و بازی‌ها به شکلی است که اگر نتوانیم مقابل قطر پیروز شویم‌ شاید حتی دچار مشکل شویم.

تا اینجا نشان داده شده ما دست برتر را کاملا در اختیار داریم و هیچ‌کدام از رقیبان ما در این گروه تیم‌هایی نیستند که بتوانند مانع بزرگی بر سر راه موفقیت یا صعود ما باشند مگر اینکه اتفاقات خاص و ویژه فوتبالی رقم بخورد یا سطوح عملکردی افت ناگهانی پیدا کند. وگرنه به لحاظ کیفی شرایط بهتری داریم و حتی معتقدم علی‌رغم اینکه ازبکستان در این سال‌ها تغییرات مثبت و بزرگی هم ‌تجربه کرده کماکان به لحاظ سطح کیفی و عملکردی با فوتبال ما فاصله دارد و در حال حاضر نسبت به سایر رقبای گروه شرایط بهتری داریم.

‌تیم ملی بعد از بازی با قطر دو بازی خارج از خانه دارد ممکن است معادلات این گروه تغییر کند؟

تمام این موارد که می‌گویید قابل توجه و اعتنا است اما به شکل کلی و بر اساس آمار و عملکرد قضاوت می‌کنیم که آن چیزی که تا الان نشان داده شده سطح متفاوت تیم ایران نسبت به سایر رقبای این گروه است. خیلی سخت است تصور کنیم که کره شمالی و قرقیزستان و حتی امارات و قطر تیم‌هایی باشند که ما را به دردسر بیندازند می‌خواهم ‌این را بگویم که نباید این تیم‌ها موفق بشوند که ما را به دردسر بیندازند! ما تیمی هستیم با کیفیتی کاملا واضح و مشخص و شانس اول برای صعود هستیم پس باید نتایج و عملکردمان به شکلی باشد که سایر رقبا نتوانند برای ما دردسر درست کنند.

‌از نظر شما سایر رقبا شانسی ندارند؟

من مجدد باید تکرار کنم که همه اینها قابل درک و اعتنا است. بله آنها هم شانس دارند و در حال تلاش و برنامه‌ریزی و حرکت به جلو هستند اما نمی‌توانیم واقعیت‌ها را نادیده بگیریم. فاقد پارامترهای مشخص و واضح برای موفقیت در مقابل تیم ملی کشور ما هستند. این ما را امیدوار می‌کند تا با اقتدار این مرحله را پشت سر بگذاریم و اگر چیزی غیر از این رقم بخورد خیلی‌خیلی دور از تصور و ناامید‌کننده خواهد بود‌.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها