کد خبر: 679500
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۵ ۱۱:۰۵:۵۶
| |

ستاره تیم تاریخ‌ساز خاتون در گفت‌وگو با «اعتماد»؛

زهرا قنبری: به دختران ایرانی باور داشته باشید/ رفتن به پرسپولیس؟ ببینیم سال بعد چه اتفاقی می افتد!

زهرا قنبری ستاره ملی پوش تیم خاتون نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا می گوید با اینکه امکانات در فوتبال مردان است و تلویزیون بازی های ما را نشان نمی دهد دست به کار بزرگی زدیم.

زهرا قنبری: به دختران ایرانی باور داشته باشید/ رفتن به پرسپولیس؟ ببینیم سال بعد چه اتفاقی می افتد!
کد خبر: 679500
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۵ ۱۱:۰۵:۵۶

علی ولی‌اللهی| لحظه‌ای که زهرا قنبری مهاجم تیم خاتون دروازه تیم کالج اسکالرز تایلند را باز کرد یکی از اتفاقات مهم تاریخ فوتبال زنان ایران رقم خورد.

به گزارش روزنامه اعتماد، با این گل خاتون بم نماینده ایران در لیگ قهرمانان زنان آسیا موفق شد با 4 امتیاز به عنوان تیم دوم پشت سر ملبورن سیتی استرالیا راهی مرحله یک چهارم نهایی شود. این نخستین صعود یک تیم باشگاهی زنان ایران به جمع هشت تیم پایانی لیگ قهرمانان زنان آسیا است. ادامه رقابت‌ها که بسیار سخت‌تر هم خواهد بود در فروردین 1404 برگزار می‌شود و شاگردان مرضیه جعفری برای ادامه افتخارآفرینی با رقبای قدرتمند خود روبرو خواهند شد.

با زهرا قنبری مهاجم ملی‌پوش و گلزن خاتون درباره صعود این تیم و همین طور گل مهمی که به ثمر رساند و همین‌طور شرایط فوتبال زنان و زمینه‌های پیشرفت بیشتر آن گفت‌وگوی مفصلی ترتیب دادیم که در ادامه خواهید خواند.

 

‌بحث را از حضور در کشور بوتان و حضور در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا شروع کنیم که منجر به صعود شما به دور پایانی مسابقات شد.

در بوتان ما دو بازی داشتیم با نمایندگان میزبان و هنگ‌کنگ. ما در آن مرحله توانستیم خیلی خوب ظاهر شویم. هر دو تیمی که ما با آنها دیدار داشتیم بسیار خوب و باکیفیت بودند. ما فکر نمی‌کردیم آن دو تیم در چنین سطحی باشند. با این حال ما به نوعی در دور مقدماتی با تجربه‌تر بازی کردیم و همین مساله باعث شد بتوانیم نتیجه خوب بگیریم و بتوانیم صعود کنیم به دور بعدی و مرحله گروهی لیگ قهرمانان زنان آسیا.

‌از حضور در تایلند و مرحله گروهی بگو.

در این مرحله در کشور تایلند و با سه تیمی که فکر می‌کنم همیشه رقیب ما بودند و جزو تیم‌های خوب آسیا هستند همگروه شدیم. می‌دانستیم کار بسیار سختی داریم و باید خیلی بیشتر از دور اول تلاش کنیم و زحمت بکشیم تا بتوانیم از گروه صعود کنیم.

‌کار را با شکست نزدیک برابر نماینده استرالیا آغاز کردید...

در بازی نخست مقابل نماینده استرالیا که تیمی است شناخته شده برای همه، هم تیم ملی این کشور هم تیم‌های باشگاهی‌اش، تیمی بسیار باکیفیت و عالی آغاز کردیم. در بازی نخست ما به نوعی آن هماهنگی لازم را پیدا نکرده بودیم و شرایط‌مان خوب نبود و نتوانستیم آنطور که دوست داریم بازی کنیم و در نهایت دو بر یک شکست خوردیم. اما خدا را شکر رفته‌رفته موفق شدیم شرایط را برای خودمان بهتر کنیم. در بازی دوم مقابل نماینده فیلیپین بازی را بسیار راحت‌تر می‌توانستیم ببریم اما کار را برای خودمان سخت کردیم. یک مقدار استرس بود و شرایط جدولی هم به گونه‌ای بود که ما فکر می‌کردیم حتما باید ببریم. اینها باعث شد کار را برای خودمان سخت کنیم و کار به روز آخر کشید.

‌اوج کار شما کامبک مقابل نماینده تایلند بود.

همانطور که گفتم بچه‌ها به مرور خیلی قوی‌تر بازی کردند و ما توانستیم مقابل نماینده تایلند که رقیب فوق‌العاده قدرتمندی است بازی خوبی به نمایش بگذاریم. این تیم از نماینده استرالیا هیچ چیزی کمتر نداشت و از نماینده فیلیپین بهتر بود. ما گفتیم در بازی آخر هر چه داریم باید بگذاریم. همه ما قلبا دوست داشتیم صعود کنیم و تاریخساز بشویم. ما دوست داشتیم به همه نشان بدهیم فوتبال زنان ایران خیلی پیشرفت کرده است. این بهترین فرصت برای ما بود و فکر می‌کردیم شاید دیگر چنین فرصتی نصیب‌مان نشود. در نهایت هم خدا را شکر با تلاش و همدلی که بین تیم و مجموعه‌مان شکل گرفته بود توانستیم به آنچه قلبا دوست داریم برسیم و خوشحالیم بابت اینکه توانستیم همه را خوشحال کنیم.

خاتون بم-2

‌با توجه به تعطیلی لیگ چطور خودتان را در شرایط مسابقه قرار دادید؟

تیم ما قبل از اعزام دو اردو داشت. بوتان از لحاظ ارتفاعی در ارتفاع بسیار بالایی قرار دارد. ما اردویی در شهرکرد داشتیم و پیش از آن هم در خود بم اردو داشتیم. تلاش کردیم با این اردو به شرایط بوتان برسیم و به ارتفاع عادت کنیم. خودمان را به این شکل آماده کردیم چون مسابقات لیگ که فعلا تعطیل است و تازه آخر این ماه شروع می‌شود. ولی ما خودمان با تمرینات و برنامه‌ای که باشگاه ریخته بود توانستیم به سطح آمادگی لازم برسیم.

‌قبل از این به بوتان رفته بودی؟ عجیب نبود که بوتان میزبان دور مقدماتی مسابقات است؟

نه بوتان نرفته بودم. باورتان نمی‌شود ما خودمان قبل از اینکه برویم در مورد اینکه چرا بوتان میزبان است حرف زدیم. چون معمول است که کشورهای عربی میزبانی این مسابقات را برعهده می‌گیرند یا کشورهای صاحب فوتبال دیگر. ولی ما از اینکه افتادیم در بوتان متعجب بودیم! ولی بعد از اینکه رفتیم آنجا سورپرایز شدیم. واقعا کشور قشنگی است. کشور بسیار زیبایی است و همه ما واقعا تعجب کردیم که چنین جای قشنگی وجود دارد. بوتان کشور زیبایی بود و ما هم که صعود کردیم بنابراین همه‌چیز برای ما عالی پیش رفت.

‌بوتان کشور بسیار کوچکی است. امکانات این کشور در حوزه فوتبال زنان نسبت به ایران چطور بود؟

من فکر نمی‌کردم شرایط فوتبال زنان در آن کشور کوچک به این شکل باشد. فکر نمی‌کردم تیم به این خوبی داشته باشند ولی نماینده بوتان تیم بسیار یکدستی بود با بازیکنان خوب. بوتان کشور کوچکی است و من برای نخستین‌بار بود که اسم این کشور را می‌شنیدم. اصلا فکر نمی‌کردم چنین جایی وجود داشته باشد ولی با این وسعت کوچک همه‌چیزشان عالی بود. هم تیم، هم شرایط. قطعا در سال‌های آینده چیزهای زیادی راجع به آنها خواهیم شنید چون خیلی پیشرفت کرده بودند با اینکه منطقه کوچک و ناشناخته‌ای هستند. آنها پیشرفت بزرگی در آینده خواهند داشت. کیفیت و به قول فوتبالی‌ها خمیرمایه‌اش را دارند.

‌قبل از شروع مرحله گروهی هدف‌گذاری شما صعود به جمع هشت تیم برتر بود؟

واقعیتش این است گروهی که ما در آن قرار داشتیم گروه سختی بود. نمایندگان استرالیا و تایلند همیشه سخت بوده‌اند برای ما. در تمام بازی‌ها مقابل فوتبال زنان ایران ما را برده بودند. هرگز اتفاق نیفتاده بود بتوانیم آنها را ببریم. مثلا با فیلیپین مساوی کرده بودیم در بازی‌های ملی ولی تایلند و استرالیا نه. هرگز ما نتوانسته بودیم مقابل آنها رقابت برابری داشته باشیم و همیشه باخته بودیم. تمام تلاش ما این بود که کار بزرگی کنیم. به خودمان می‌گفتیم ما می‌توانیم از گروه‌مان صعود کنیم. ولی باید حواس‌مان می‌بود که در هر بازی با توجه به شرایطی که رقبا دارند جلوی‌شان بازی کنیم. همراه کادر فنی و بچه‌ها همه فیلم بازی‌های رقبا را دیدیم. نقطه ضعف و قوت آنها را به ما نشان دادند و ما فهمیدیم دور از دسترس نیست و همه‌چیز با تلاش و پشتکار اتفاق می‌افتد که به لطف خدا اتفاق افتاد. اولش می‌دانستیم که کار بسیار سختی برای صعود داریم. به هر حال رقبا تیم‌های خوبی بودند ولی با غیرت و تلاشی که بچه‌ها داشتند توانستیم این اتفاق خیلی خوب را رقم بزنیم.

 

‌شما در بازی آخر عقب افتادید و گل تساوی را زدید. با توجه به شرایط جدول با تساوی هم می‌رفتید بالا. پس چرا حمله کردید؟ چه ذهنیتی پشت این مساله وجود داشت؟

مساوی کار را برای ما سخت می‌کرد. درست است صعود می‌کردیم ولی ما اگر با ذهنیت مساوی وارد زمین می‌شدیم قطعا بازنده می‌شدیم. ما از اول به برد فکر می‌کردیم. اصلا به تساوی فکر نمی‌کردیم. حتی گل که خوردیم در بازی به بچه‌ها گفتم می‌توانیم جبران کنیم. چون شرایط بازی را که دیدیم متوجه شدیم در بازی آخر تیم ما چقدر سرحال‌تر و بهتر شده و می‌توانیم ببریم. حتی موقعیت‌های زیادی خلق کردیم. آنها هم موقعیت داشتند ولی ما هم داشتیم که بتوانیم گل‌های بیشتری بزنیم. ما با ذهن برنده رفتیم در زمین. وقتی هم گل زدیم و یک بر یک مساوی شد بین دو نیمه با بچه‌ها تصمیم گرفتیم فکر کنیم یک هیچ عقبیم و باید بازی را مساوی کنیم. اصلا فکر نمی‌کردیم با همین مساوی هم می‌رویم بالا. چون این ذهنیت که برویم مساوی بگیریم باعث می‌شود تیم قطعا ببازد. ما برای برنده شدن رفتیم و خدا را شکر این اتفاق رخ داد.

‌گلی که زدی یکی از لحظات مهم فوتبال زنان ایران است. چه حسی داشت؟

من خیلی خوشحالم که توانستم گل پیروزی را بزنم. ولی خب این گل حاصل کار جمعی تیم بود. به خاطر تلاش تیم بود که این گل زده شد. فقط تنها من نبودم. اینکه همه خوشحال بودیم بعد از بازی حس و حال بسیار متفاوتی برای من داشت و اینکه توانستیم صعود کنیم به مرحله بعد بسیار مهم بود. اینکه آدم بتواند گل پیروزی را بزند و تیم صعود کند برای هر بازیکنی اتفاق بزرگی است. من هم از این بابت خوشحالم که توانستم گل بزنم و قطعا این خاطره خوب در ذهنم می‌ماند تا سالیان سال. ان‌شاالله در دور بعد هم بتوانیم خیلی بهتر و قوی‌تر ظاهر شویم و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که بالا برویم. با اینکه کار بسیار بسیار سختی داریم. چون تیم‌های بسیار قدری در دور بعد حضور دارند. با این حال سعی ما بر این است که ان‌شاالله بتوانیم این خاطرات خوب را ادامه‌دار کنیم که حال فوتبال زنان ایران روز به روز بهتر شود. یک دلیل دیگر خوشحالی زیادم این بود که فوتبال زنان اینقدر پیشرفت کرده است. اینکه ما می‌توانیم با تیم‌های شرق آسیا مثل فیلیپین و تایلند رقابت خوبی داشته باشیم و می‌توانیم آنها را شکست هم بدهیم. اینکه فاصله‌مان را با تیم‌های خوب آسیا مثل چین و ژاپن و استرالیا توانستیم کم کنیم حس غرور زیادی دارد. با اینکه شرایط ما با آنها اصلا برابر نیست. امکاناتی که دارند و شرایطی که تجربه می‌کنند اصلا با ما قابل مقایسه نیست ولی خوشحالم که این فاصله در حال کمتر شدن است و قطعا در سال‌های آینده فوتبال زنان خیلی بیشتر از الان پیشرفت خواهد کرد.

زهرا قنبری

‌چند تا گل در آسیا به ثمر رساندی؟

من سه تا گل زدم.

‌مدت‌هاست تیم‌های باشگاهی مردان موفقیت قابل توجهی در رقابت‌های آسیایی کسب نکردند با اینکه همه امکانات برای‌شان فراهم است؛ لااقل نسبت به شما. ولی شما کار متفاوتی انجام دادید.

شرایط ما با مردان قابل مقایسه نیست. ولی اتفاقی که افتاد برای خیلی از دوستان سوال بود که صعود به دور بعد چه چیز مهمی است؟ می‌گفتند چی هست که اینقدر خوشحالی دارد؟ ببینید وقتی فوتبال ما اینقدر پیشرفت کرده که بتواند جزو هشت تای آسیا باشد موقعیت مهمی است. خیلی‌ها اصلا فوتبال زنان را نمی‌شناسند. نمی‌دانند اصلا وجود دارد. این روزها کم‌کم دارد جا می‌افتد. از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی فوتبال ما بیشتر دارد شناخته می‌شود. با اینکه ما پخش زنده اصلا نداریم. امکانات و گردش مالی هم اکثرا سمت فوتبال مردان است. ولی اینها واقعا محدودیتی نشد که بخواهد جلوی هدف و رویای ما را بگیرد. اگر می‌خواستیم به این شرایط فکر کنیم قطعا نمی‌توانستیم فوتبال را ادامه دهیم مبلغ قرارداد فوتبال زنان و امکانات و شرایط ما خیلی با مردان متفاوت است. ولی ما واقعا علاقه داریم فوتبال‌مان پیشرفت کند. دیده شود. همین نتایج خوب و تاثیرگذار باعث می‌شود خیلی‌ها علاقه‌مند بشوند به فوتبال زنان و بیایند به این سمت. بیایند حمایت کنند تا ما بتوانیم بهتر جلو برویم. ما که با این شرایط چنین نتیجه‌ای گرفتیم قطعا اگر امکانات در اختیارمان بگذارند بسیار بیشتر رشد خواهیم کرد و جزو بهترین‌های آسیا خواهیم بود. ما با کمترین امکانات داریم نتیجه می‌گیریم. چه در حوزه تیم ملی چه باشگاهی. اگر امکانات بدهند مطمئن باشید دختران ایرانی با استعدادی که دارند می‌توانند بسیار پیشرفت کنند. دختران ایرانی را باور داشته باشید و حمایت‌شان کنید.

‌برای فصل جدید با خاتون قرارداد داری؟

بله امسال هم در خدمت باشگاه بزرگ خاتون هستم.

‌پرسپولیس هم وارد فوتبال زنان شده و گفتند در حال جمع کردن ستاره‌های فوتبال زنان است. بحثش پیش آمد که تو هم بروی به پرسپولیس.

نه صحبتی که با من نشده. لیگ هم قرعه‌کشی شده و پرسپولیس در لیگ برتر نیست و در دسته یک است. ان‌شاالله برای سال‌های بعد تیم‌های بزرگ بیایند تیم‌داری کنند در فوتبال زنان و همه‌چیز بهتر و بهتر شود.

‌اگر پرسپولیس رقم خیلی خوبی پیشنهاد بدهد خاتون را رها می‌کنی؟

(باخنده) الان که نمی‌توانم. دسته یک هم نمی‌خواهم بروم. الان هم که قرارداد دارم و در خدمت تیم خاتون هستم. امیدوارم باقی تیم‌های بزرگ مثل استقلال و تراکتور و سایرین هم بیایند. به هر حال به این شکل لیگ زنان بیشتر پیشرفت می‌کند و هواداران بیشتری را هم جذب خواهد کرد.

‌اینکه ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان به فروردین موکول شده و لیگ هم آغاز می‌شود برای شما بهتر است یا ترجیح می‌دادید بلافاصله بعد از پایان دور گروهی وارد مرحله یک چهارم شوید؟

این فرصت خوبی است که ما در شرایط بازی قرار بگیریم قبل از اینکه برویم دور بعدی. هم اینکه بتوانیم شرایط خودمان را بهتر کنیم و قوی‌تر ظاهر شویم که ان‌شاالله بتوانیم آنجا هم نتیجه قابل قبولی کسب کنیم و نماینده شایسته‌ای برای فوتبال کشورمان باشیم.

‌در لیگ جدید برای یازدهمین قهرمانی وارد می‌شوید؟

از الان نمی‌شود در مورد قهرمانی حرف زد. به هر حال تیم‌ها همه خوب بسته شدند و قطعا لیگ خیلی جذابی خواهیم داشت. امیدوارم ما بتوانیم از عنوان قهرمانی‌مان که کار سختی هم هست دفاع کنیم. سعی داریم امسال بهترین عملکرد تیمی را داشته باشیم در کنار باقی بچه‌ها. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها