کد خبر: 608460
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۲۳:۳۰:۴۳
| |

هوش مصنوعی؛ فرشته است یا شیطان؟

مجله‌ی اکونومیست تصویر مفهومی جالبی در ارتباط با هوش مصنوعی روی جلد خود منتشر کرده است و در مورد واکنش محققان به رشد این فناوری جدید نوشته است.

هوش مصنوعی؛ فرشته است یا شیطان؟
کد خبر: 608460
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۲۳:۳۰:۴۳

اکونومیست با انتشار تصویری مفهومی روی جلد مجله خود که نمایانگر بُعد مثبت و نیمه تاریک هوش مصنوعی است نوشته است: هوش مصنوعی نه تنها مشاغل، دقت حقایق و شهرت و اعتبار را تهدید می‌کند بلکه وجود بشریت را نیز تهدید کرده و همین باعث درخواست برای توقف توسعه‌ی این فناوری شده است اما آیا محققان بیش از حد واکنش نشان داده‌اند؟

حامیان هوش مصنوعی در مورد قابلیت‌های آن برای حل مشکلات بزرگ با توسعه داروها و مواد جدید برای کمک به مبارزه با تغییرات جوی یا از بین بردن پیچیدگی‌های انرژی همجوشی سخن می‌گویند و دیگر افراد نگران این واقعیت هستند که قابلیت‌های هوش مصنوعی در حال پیشی گرفتن از درک سازندگان از خطراتی است که یک فاجعه‌ی علمی تخیلی ماشینی در زندگی را رقم خواهد است که اغلب با عواقبی مرگبار همراه خواهد بود.

این ترکیب جوشان از هیجان و ترس، سنجش فرصت‌ها و خطرات را تبدیل به امری دشوار می‌کند. اما می‌توان از سایر صنایع و تغییرات فناوری در گذشته درس گرفت.

 

این مجله همچنین نوشت: آیا باید تمام مشاغل از جمله کارهای رضایت‌بخش خود را خودکار کنیم؟ آیا باید ذهن‌های غیرانسانی را پرورش دهیم که در نهایت ممکن است تعداد آنها از ما پیشی گرفته و جایگزین ما شوند؟ آیا باید خطر از دست دادن کنترل تمدن خود را به جان بخریم؟ این سؤالات ماه گذشته در نامه‌ای سرگشاده از سوی موسسه آینده زندگی(Future of Life) که یک سازمان غیردولتی است، پرسیده شد. این سند خواستار یک «مکث» شش ماهه در ایجاد پیشرفته‌ترین شکل‌های هوش مصنوعی شده و توسط بزرگان فناوری از جمله ایلان ماسک امضا شده است. این قابل توجه‌ترین نمونه‌ تاکنون است که نشان می‌دهد چگونه پیشرفت سریع در هوش مصنوعی باعث ایجاد نگرانی در مورد خطرات بالقوه این فناوری می‌شود.

نگرانی به‌ ویژه در مورد «مدل‌های زبانی بزرگ»(llms)  که مشابه هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی Chatgpt هستند وجود دارد. هوش مصنوعی که حتی سازندگان خود را با توانایی‌های غیرمنتظره‌اش غافلگیر کرده است. چنین توانایی‌هایی شامل همه چیز از حل پازل‌های منطقی و نوشتن کد رایانه‌ای گرفته تا شناسایی فیلم‌ها از خلاصه داستان‌ آن‌ها به صورت اموجی می‌شود.

تصویر این مجله که توسط  ریکاردو ری(Ricardo Rey) طراحی شده است نمایانگر نقطه تاریک و روشن این فناوری نوظهور در آن واحد است.

مجله اکونومیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها