کد خبر: 636010
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۲ ۰۳:۴۰:۰۰
| |

پدر پهپادی حماس و گردان‌های عزالدین قسام کیست؟ + عکس و زندگینامه

محمد الزواری، مهندس پهپاد حماس کیست؟

پدر پهپادی حماس و گردان‌های عزالدین قسام کیست؟ + عکس و زندگینامه
کد خبر: 636010
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۲ ۰۳:۴۰:۰۰

به تازگی حماس از پهپاد «الزواری» رونمایی کرد که از نوع انتحاری بوده و قرار است در جنگ با اسرائیل از آن استفاده کند. اما چرا نام الزواری مهم است؟

به گزارش اعتمادآنلاین، محمد الزواری در اواخر ژانویه ۱۹۶۷ در صفاقس تونس به دنیا آمد. در جوانی به جنبش النهضه که به «گروه اسلامی» معروف بود، پیوست که از ایدئولوژی اخوان المسلمین پیروی می‌کرد. فعالیت دانشجویی او در این جنبش منجر به دستگیری او در دوران حکومت «بن علی» رئیس‌جمهور سابق تونس شد.  الزوری یکی از اعضای رهبری اتحادیه عمومی دانشجویان تونس در شهر صفاقس بود.

پس از درگیری با دولت وقت، در سال ۱۹۹۱ به لیبی گریخت و شش‌ماه را در آنجا گذراند و سپس به سوریه رفت و ازدواج کرد.

 

محمد الزواری 2

 

الزواری شش سال را به عنوان پناهنده در سودان گذراند، سپس به عربستان سعودی نقل مکان کرد تا بعد یک‌ماه مجددا به سوریه بازگشته تا در یک شرکت تعمیر و نگهداری کار کند.

الزواری در سال ۲۰۰۶به گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس پیوست تا با همکاری یکی از افسران ارشد ارتش عراق، کار بر روی پروژه‌ای برای ساخت پهپاد را آغاز کند. اولین پهپاد این دو نفر SM نام داشت. تا زمان جنگ اسرائیل با غزه در سال ۲۰۰۸، الزواری ۳۰ پهپاد را با همکاری یک تیم تخصصی از القسام تکمیل کرده بود.

الزواری بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ حدود نه ماه را در نوار غزه گذراند و پروژه‌اش را در آنجا تکمیل کرد و بر پهپادهای «ابابیل» که القسام در جنگ با اسرائیل در تابستان ۲۰۱۴ استفاده کرد، نظارت داشت.

الزواری پس از سقوط رژیم بن علی در پی انقلاب تونس در سال ۲۰۱۱ به تونس بازگشت و در آنجا در سال ۲۰۱۳ از مدرسه ملی مهندسین در صفاقس فارغ‌التحصیل شد که پروژه  پایان‌نامه‌ش اختراع پهپاد بود.

 

محمد الزواری

 

او به عنوان استاد دانشگاه در مدرسه ملی مهندسین در صفاقس کار کرد و با تعدادی از دانشجویانش و چند خلبان بازنشسته، شرکتی تاسیس کرد.

الزوری بعد از ظهر ۱۵ اکتبر ۲۰۱۶ در مقابل خانه‌اش در شهر صفاقس بر اثر رگبار گلوله ترور شد. حماس اعلام کرد او یکی از رهبران این جنبش بوده و موساد، سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی عامل ترور است.

پس از تحقیقات دولت تونس مشخص شد که عاملان این ترور اتباع بوسنیایی بودند، اما بوسنی از تحویل آنها به تونس خودداری کرد.

محمد الزواری قبل از شهادت مشغول طراحی یک زیردریایی کنترل از راه دور بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها