کد خبر: 628659
|
۱۴۰۲/۰۵/۳۱ ۱۲:۳۸:۰۹
| |

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار:

دولت مخالف افزایش حقوق‌های قانونی است

حمید حاج‌اسماعیلی با اشاره به مواضع متعارض و متناقضی دولت سیزدهم در خصوص حقوق نیروی کار و افزایش حقوق کارمندان، می‌گوید: آن‌ها یک رویه‌ای دارند که کلا مخالف افزایش حقوق‌های قانونی هستند.

دولت مخالف افزایش حقوق‌های قانونی است
کد خبر: 628659
|
۱۴۰۲/۰۵/۳۱ ۱۲:۳۸:۰۹

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار با اشاره به مواضع متعارض و متناقضی دولت سیزدهم در خصوص حقوق نیروی کار و افزایش حقوق کارمندان، می‌گوید: آن‌ها یک رویه‌ای دارند که کلا مخالف افزایش حقوق‌های قانونی هستند.

به گزارش خبرآنلاین، حاج‌اسماعیلی می‌افزاید: آن‌ها روند واقعی شدن دستمزد را در کشور، هیچ‌گاه مورد قبول و پذیرش قرار ندادند و همیشه از حقوق و مزایایی صحبت کردند که در قالب استاد – شاگردی و به صورت هیاتی مطرح می‌شود و کارفرما براساس علاقه‌ای که به کارگر دارد، پرداخت می‌کند و هیچ‌وقت روندهای قانونی که تناسبی با تورم، سبد معیشت و خط فقر دارد، مورد قبول قرار ندادند.

این کارشناس بازار کار یادآور می‌شود: اگر به خاطر داشته باشید، دولت سیزدهم در ابتدای شروع به کار، از بحث ساماندهی و بازنگری طرح پرداخت هماهنگ حقوق و مزایا در کشور صحبت کرد و یکی از اهداف اصلی‌اش را برای رعایت عدالت در پرداخت حقوق‌ها، بازنگری حقوق و مزایا در کشور قرار داد. همچنین میثم لطیفی به عنوان رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور مامور این کار شد.

حاج‌اسماعیلی توضیح می‌دهد: حرف‌شان هم این بود که ظرف سه ماه آینده این کار را انجام می‌دهیم و بعد هم این موضوع را تا پایان سال قول دادند و هر بار هم یکی از نهادها را از حوزه این ساماندهی خارج کردند که نهادهای امنیتی و نهادهای نظامی، اولین نهادهایی بودند که انگشت نهادند، بعد شرکت نفت و بعد هم نهادهای خاص دیگری که در حوزه قوه‌قضاییه بودند و در عین حال، هیات علمی‌ها. کم‌کم و خیلی آرام از این مساله دست کشیدند و طرح پرداخت هماهنگ برای بازنگری را کنار گذاشتند و از آن هدف بزرگی که با هیاهو در تبلیغات انتخاباتی و در شروع دولت مطرح کرده بودند، کلا کنار کشیدند.

وی متذکر می‌شود: این نشان می‌دهد که دولت هیچ راهبرد دقیقی برای پرداخت حقوق و مزایا در کشور ندارد و در عین حال، در سال گذشته برخلاف همه سال‌ها، دولت لایحه بازنگری حقوق و مزایای کارمندان را به مجلس فرستاد و این یک رویه جدیدی بود که دو سه دهه اخیر در کشور شاهد آن نبودیم؛ این برخلاف درخواستی بود که همیشه نمایندگان کارگری و تشکل‌ها و جامعه کارگری برای بازنگری دستمزد در طول سال داشتند.

این کارشناس بازار کار عنوان می‌کند: دولت متاسفانه این کار را انجام داد و ما فکر می‌کنیم پشت این کار، دیدگاه‌ها و سلایق خاصی در دولت بود که یکی از آن‌ها، حمایت از مدیران ارشد و وابسته به دولت و حاکمیت در کشور بود. چون آنها همین الان هم با وجود قوانین متعدد و بحث‌های مختلفی که در دولت، مجلس و نهادهای خاص و جامعه مطرح شده، هنوز حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند و دریافت‌های به مراتب چندین برابر یک فرد عادی دارند و از مزایا، امکانات و رفاه عمومی که در دولت اختصاصا برای آن‌ها وجود دارد، استفاده می‌کنند و مردم عادی، حقوق‌بگیران و کارگران از آن محروم هستند.

حاج‌اسماعیلی تصریح می‌کند: بر این اساس، این بازنگری با هدف کمک به آنها صورت گرفت و دستمزدها را افزایش دادند و هیچ اعتنایی به نیروی کار نبود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها