کد خبر: 374717
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۴ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» پیامدهای شهادت سردار سلیمانی را بررسی می‌کند:

سناریوهای کارشناسان منطقه درباره واکنش کوبنده ایران

بعد از اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، کارشناسان عرب و رسانه‌های منطقه در مورد نوع واکنش تهران به این حادثه حدس و گمان‌های مختلفی مطرح می‌کنند.

سناریوهای کارشناسان منطقه درباره واکنش کوبنده ایران
کد خبر: 374717
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۴ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، کارشناسان عرب و رسانه‌های این منطقه در مورد نوع واکنش تهران به این حادثه حدس و گمان‌های مختلفی مطرح می‌کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین، گرچه این کارشناسان و رسانه‌ها بر سر شیوه و اهداف و نوع واکنش ایران با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما در مورد کوبنده بودنش با هم به توافق شبه‌کاملی رسیده‌اند.

به اعتقاد این کارشناسان بین ایران و آمریکا در پهنه جغرافیایی وسیعی، نقاط اصطکاک زیادی وجود دارد که دست جمهوری اسلامی ایران را برای انجام واکنش نسبت به این اقدام باز می‌کند.

این کارشناسان از منطقه خلیج‌فارس گرفته تا عراق، سوریه، لبنان، یمن و حتی شبه‌جزیره هند را دامنه و شعاع احتمالی پاسخ تهران پیش‌بینی می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین صحنه‌های ذکر شده در سناریوهای این کارشناسان، منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز به شمار می‌رود؛ به اعتراف همه طرف‌ها، حاکم مطلق این مناطق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که سپهبد سلیمانی فرمانده نیروی قدس آن بود.

نورالدین الدغیر، خبرنگار الجزیره در تهران، معتقد است جمهوری اسلامی ایران بانک اهداف کاملی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه خلیج‌فارس در اختیار داشته و تقریباً 30 هدف دریایی را در تیررس نقشه اهداف خود دارد، در حالی که حدود 200 هدف زمینی را نیز رصد کرده است.

از سویی، فیصل عبدالساتر تحلیلگر سیاسی لبنانی معتقد است ظرفیت ایران برای پاسخ به این اقدام آمریکا به وسعت حضور محور مقاومت است و می‌توان کشورهای افغانستان و پاکستان را هم به این پهنا یعنی عراق، سوریه، لبنان و یمن افزود. به این ترتیب به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد ضربات به کدام نقطه وارد خواهد شد.

اما ریچارد گوایتس، کارشناس امنیت و راهبردهای نظامی آمریکایی، بر این باور است که پاسخ ایران فراتر از منطقه خاورمیانه را در بر خواهد گرفت.

پروفسور حیدر اللواتی، کارشناس عمانی و رئیس سابق دانشگاه سلطان قابوس، نیز واکنش تهران به شهادت سردار سلیمانی را محدود اما بسیار دردناک پیش‌بینی کرد و در صفحه توییتر خود نوشت: «طی این اقدام، تاسیسات نفتی، پالایشگاه‌ها، مراکز شیرین کردن آب دریا و... هم از بین خواهند رفت.»

در مقابل جاناتان مارکوس، خبرنگار امور دفاعی و دیپلماتیک بی‌بی‌سی، اذعان کرد: «واکنش ایران اقدامی کاملاً پیش‌بینی‌شده است و می‌تواند آینده حضور واشینگتن در عراق را به چالش بکشد.»

از سوی دیگر صفحه توییتری «شاهین» که معمولاً اطلاعات تقریباً موثقی را به دست می‌دهد واکنش ایران نسبت به اقدام تروریستی آمریکا را چنین پیش‌بینی کرد:

1- ایران همه را منتظر نگه می‌دارد و با این کار خود سبب تحلیل رفتن توان نظامی، انسانی و مالی طرف مقابل در سایه نگرانی وقوع ضربه می‌شود.

2- واکنش تهران تصاعدی بوده و احتمالاً در هر منطقه به شکلی متفاوت از دیگری نمود خواهد یافت.

3- احتمال اینکه چنین اقدامی به بسته شدن حریم هوایی و دریایی منطقه خلیج‌فارس بینجامد هم وجود دارد و علاوه بر زیان‌های بزرگ مادی، شاهد افزایش قیمت نفت نیز خواهیم بود.

4- کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مجبور به پرداخت هزینه حضور نیروهای بیگانه می‌شوند و دوباره پای میز توافقنامه‌های میلیاردی با آمریکا خواهند نشست.

از دیگر سو، برخی از فعالان فضای مجازی اماراتی و قطری جنگ سایبری شدیدی را بر سر پایگاهی که پهپاد آمریکایی از آن به هوا برخاست آغاز کرده‌اند؛ قطری‌ها تاکید می‌کنند پهپاد ار کیو 9 از پایگاه الظفره در امارات متحده عربی به هوا برخاسته است، در حالی که ضاحی خلفان اماراتی و شمار دیگری از فعالان فضای مجازی اماراتی ادعا می‌کنند مبداء این پهپاد، پایگاه العدید قطر بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها