کد خبر: 450988
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۱۴:۴۸:۱۴
| |

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:

تلفات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان رو به کاهش است

روند تلفات شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک طی روزهای اخیر کاهشی بوده و پایش و مراقبت ها تا پایان شناسایی و جمع آوری همه تلفات ادامه خواهد داشت.

تلفات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان رو به کاهش است
کد خبر: 450988
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۱۴:۴۸:۱۴

اعتمادآنلاین| روند تلفات شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک طی روزهای اخیر کاهشی بوده و پایش و مراقبت ها تا پایان شناسایی و جمع آوری همه تلفات ادامه خواهد داشت.


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به این موضوع بیان کرد : البته تا زمان قطع کامل و پایان شناسایی تلفات پرندگان مهاجر ، پایش و مراقبت های مستمر به منظور جلوگیری از احتمال انتقال این بیماری انجام خواهد شد و همچنان نگرانی هایی در این خصوص وجود دارد.

«محسن شانقی » با تاکید به اینکه 14 اکیپ پایش و مراقبت روزانه در استان فعال است و تا کنون موردی از این بیماری در بین طیور صنعتی و سنتی، پرنده فروشی‌ها و کشتارگاه‌های استان مشاهده و گزارش نشده ‌است ، ادامه داد : 2 میلیون و 220 هزار قطعه طیور تخمگذار، مرغ مادر و بوقلمون در این مدت بر علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان واکسینه شده اند که تقریبا تمام واحدهای فعال را شامل می شود.

واکسیناسیون اجباری و همراه با نظارت دقیق

وی انجام این واکسیناسیون را برای واحدها اجباری و همراه با نظارت دقیق ذکر کرد و گفت : مرغداران در صورت عدم انجام واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با مشکلاتی در دریافت نهاده ها ، بیمه و... مواجه می شوند و به دلیل این ضوابط ، اغلب واحدها این موضوع را رعایت می کنند.

شانقی یکی از اقدامات برای پیشگیری از شیوع احتمالی این بیماری را اعمال ضوابط بهداشتی و رصد شرایط لازم برای صدور مجوز جوجه ریزی عنوان کرد که با جدیت و سخت گیری انجام می شود و سبب شده تا شمار واحدهای غیرمجاز و تخلفات کاهش یابد.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد : با توجه به تجربه قبلی شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال 95 که تلفات بالایی را به همراه داشت ، اقدامات مربوط به امنیت زیستی و پیشگیری در اولویت قرار گرفته و واحدهای صنعتی و سنتی نیز اصلاح ساختار و رفع نواقص را بیشتر مورد توجه قرار می دهند.

وی در ادامه صحبت های خود گفت : 900 مورد بازدید از واحدهای مرغداری صنعتی ، 173 مورد تالاب ها و زیستگاه های پرندگان مهاجر در استان و 300 مورد بازدید از واحدهای سنتی در روستاهای اطراف تالاب میقان در این مدت انجام شده و خوشبختانه موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

شانقی بیان کرد : در سال جاری ، یک‌هزار و 363 مورد بازدید از واحدهای صنعتی، 2 هزار و 508 واحد طیور روستایی، 43 کشتارگاه‌ ، 12 مورد پرندگان زینتی و پرنده فروشی‌ها و 173 مورد بازدید از زیستگاه‌ها و تالاب‌های استان انجام شده و پس از نمونه برداری ، موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است.

وی پایش دقیق مرغداری ها و روستاهای اطراف تالاب و گزارش گیری هر گونه تلفات، ممنوعیت صید پرندگان توسط روستاییان و نگهداری پرندگان بومی در محیط های بسته ، اطلاع رسانی از طریق ارسال پیامک، صدا و سیما و رسانه ها به مرغداران و و روستاهای در معرض خطر و برگزاری کلاس های آموزشی را از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بین طیور صنعتی و سنتی استان مرکزی عنوان کرد.


افزایش 50 و 40 درصدی کشتار دام و تولید گوشت قرمز در استان

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه این گفت و گو با اشاره به افزایش 50 و 40 درصدی کشتار دام و تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های استان مرکزی در سال جاری نسبت به هشت ماهه سال قبل ، ادامه داد : 87 هزار و 421 رأس دام امسال در کشتارگاه‌های این استان کشتار شد که با کشتار این دام‌ها سه میلیون و 680 هزار و 744 کیلوگرم گوشت قرمز استحصال شده‌ است.

شانقی اضافه کرد : 71 هزار و 578 بازدید بهداشتی امسال از واحدهای تولید، نگهداری و عرضه استان انجام و 52 هزار و 148 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در سطح این واحدها کشف و از چرخه مصرف انسانی خارج شد و 208 واحد متخلف در جریان این بازرسی به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی در پایان گقت : همچنین 38 هزار و 299 تن گوشت مرغ امسال در این استان تولید و با تایید این اداره کل روانه بازار مصرف شد و 109 هزار و 267 قطعه لاشه طیور غیر قابل مصرف در کشتارگاه‌های استان مرکزی نیر در این مدت ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها