کد خبر: 455571
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۱ ۰۸:۱۷:۴۳
| |

یک استاد دانشگاه:

آمریکا می‌تواند فعالیت حقوقی بین‌المللی در ماجرای ترور حاج قاسم محصور کند

مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه گفت: اعمال قدرت آمریکا به عنوان کشور اقدام کننده برای ترور سردار سلیمانی می‌تواند رویکردهای حقوقی بین‌المللی در این مساله را محدود و محصور کند.

آمریکا می‌تواند فعالیت حقوقی بین‌المللی در ماجرای ترور حاج قاسم محصور کند
کد خبر: 455571
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۱ ۰۸:۱۷:۴۳

اعتمادآنلاین| مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه با اشاره به سالگرد ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی و ابعاد سیاسی و حقوقی این اقدام از سوی آمریکا اظهار کرد: ترور سردار سلیمانی به عنوان یکی از ستون های اصلی در سپاه پاسداران دارای بار معنادار و تعریف شده ای است. این ترور در یک کشور بیگانه انجام شد و در داخل خاک ایران نبود، از این رو پرداختن به آن و واکنش به آن در چارچوب قوانین داخلی ایران چندان نمی گنجد و همین مساله مسایل سیاسی و حقوقی زیادی را بین تهران و بغداد ایجاد کرد و همچنین تحولاتی را بین عراق و آمریکا شاهد بودیم. از این منظر این مساله از سوی وزارت امور خارجه و بخش های مربوطه در قوه قضاییه و دولت در ابعاد سیاسی و حقوقی بین المللی دنبال می شود و ادله هایی مبنی بر اینکه ترور دولتی انجام شده است نیز وجود دارد.

وی با اشاره به ادله آمریکا که بر اساس آنها اقدام خود را موجه و قانونی بر اساس قوانین داخلی خود می داند گفت: آمریکا با اعمال اراده خود بر نظام سیاسی حاکم بر دنیا این ادله را مطرح می کند و مدعی است که سپاه پاسداران یک گروه تروریستی است و اعضای آن در چارچوب این نگاه به عنوان اعضای یک جامعه تروریستی هستند و به زعم آنها، این اقدام در مبارزه با تروریسم جهانی انجام و اسم آن را عملیات نظامی گذاشته اند نه ترور و با همین استدلال در سطح بین المللی و منطقه ای این اقدام را تبلیغ و توجیه می کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه مجامع بین المللی بیش از عرصه داخلی محیط اعمال قدرت کشورهاست، اعمال قدرت آمریکا به عنوان اقدام کننده برای این ترور می‌تواند رویکرد های حقوقی بین المللی را محدود و محصور کند.

مطهرنیا با بیان این که سردار سلیمانی یکی از برجسته‌ترین نیروها در ساختار و بافت نظام ایران بود و به عبارتی شخصیت دوم کشور در عرصه سیاست داخلی، منطقه ای و بین المللی محسوب می‌شود، معتقد است : ترور قاسم سلیمانی ضربه محکمی را به این ساختار وارد کرد و طبیعی است ابعاد مختلفی نیز پیدا می کند. بعد از این اقدام از سوی آمریکا حمله به عین الاسد انجام شد که به عنوان انتقام سخت انطباق پیدا نکرد و بعد از یک سال مفهوم و معنای یک انتقام سخت به یک تقابل و عمل متقابل سخت در حال تغییر است و به همین دلیل در سالگرد این اقدام از سوی آمریکا شاهد هستیم که آمریکا با تمام قوای خود از مواضعش در عراق و منطقه مراقبت می‌کند تا این دوره بگذرد و موضوع انتقام سخت در چارچوب ادبیات سیاسی تجلی پیدا نکند.

این استاد دانشگاه درباره تاثیر این ترور بر ثبات و امنیت منطقه با بیان اینکه ساختارهای موجود در کشورهایی مثل ایران بیش از اینکه به سیستم وابسته باشد به افراد وابسته است و این نوعی ارجحیت فرد بر ساختار است اظهار کرد: قاسم سلیمانی در چند دهه اخیر یک چهره برجسته در میان نیروهای انقلابی و در مشهورترین و قوی ترین نهاد انقلاب اسلامی برخاسته از نظام اسلامی یعنی سپاه پاسداران است.

وی خاطرنشان کرد: ترور سردار سلیمانی می تواند از منظر شخصیت و موقعیت و جایگاه وی در ساختار و بافت نظام اسلامی و از جایگاه و موقعیت سپاه معنادار باشد و تاثیر زیادی در تحولات و ابعاد سیاسی و امنیتی منطقه ای ایجاد کند.

این استاد دانشگاه گفت: اقدام به ترور سردار سلیمانی تعادل سیستمی در منطقه را برهم زد و تا وقتی این تعادل دوباره ایجاد شود، شاهد تنش هایی در منطقه خواهیم بود و حتما بازگشت به تعادل در سطح منطقه هزینه هایی برای بازیگران منطقه ای و فرامنطقه‌ای در برخواهد داشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها