کد خبر: 239226
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۵ ۱۴:۰۷:۰۰
| |

ترکان مطرح کرد

پیشنهاد تشکیل شیمی‌شهر‌ها در کنار صنایع پتروشیمی بزرگ

رئیس هیات مدیره شستا پیشنهاد تشکیل شیمی‌شهر‌ها در کنار صنایع پتروشیمی بزرگ را مطرح کرد و گفت: تعاونی‌ها می‌توانند با ورود به این جوزه و جذب سرمایه‌گذار اثر ماندگاری در اقتصاد برای کشور فراهم کنند.

پیشنهاد تشکیل شیمی‌شهر‌ها در کنار صنایع پتروشیمی بزرگ
کد خبر: 239226
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۵ ۱۴:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| اکبر ترکان رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در نخستین همایش تعاون، اقتصاد مقاومتی و صنایع پتروشیمی گفت: با اشاره به تاریخچه صنعت پتروشیمی و همچنین توسعه میادین گازی در ایران اظهار داشت: پیش از انقلاب توسعه میادین پارس شمالی و پارس جنوبی اهمیت داشت، اما بعد از انقلاب، پارس جنوبی اولویت پیدا کرد، چرا که در منطقه مرزی مشترک ما با قطر بود و به همین دلیل بخش مهم تجهیزات به توسعه پارس جنوبی اختصاص یافت.

وی با اشاره به روند توسعه فازهای پارس جنوبی پس از لرزه‌نگاری سه بعدی توتال یادآور شد: بعد از آن ما متوجه شدیم که ابعاد این میدان گازی بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که ما تصور می‌کردیم، فلذا در طرح‌های توسعه بعدی، تقسیم‌بندی و طراحی متناسب با احجام جدید صورت گرفت.

ترکان با اشاره به وجود درصد بالایی پروپان و بوتان علاوه بر اتان در پارس جنوبی گفت: حیف بود که به همراه گازهای دیگر سوزانده شود و به همین دلیل اتان را از گاز طبیعی جدا کردیم و به تبع آن، دوره جدیدی در صنعت پتروشیمی آغاز شد.

وی به تولید پلی‌اتیلن در این صنعت و ارزش افزوده‌هایی که برای پتروشیمی به وجود می‌آورد اشاره کرد و گفت:‌پتروشیمی‌ها فعلا 60 میلیون تن ظرفیت دارند که همه آن براساس سرمایه‌گذاری بعد از انقلاب بر توسعه میادین گازی بوده است.

وی مقدار پروپیلن تولید شده در مجموع پتروشیمی‌ها را 850 هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: پایه پتروشیمی ما بر مبنای اتان و متان است و امیدواریم در آینده پروپان نیز قوت بگیرد.

رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) همچنین گفت: آنچه صنایع پایین‌دستی به آن علاقمند هستند پروپیلن است که متأسفانه هنوز در تولید آن نارسایی داریم. پروپیلن ما از شکستن نفتا به دست می‌آید که گران است و اگر بخواهیم به سمت پروپیلن به صرفه‌تر برویم، باید آن را از گاز به دست بیاوریم که هنوز در این بخش سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.

ترکان همچنین پیشنهاد تشکیل شیمی‌شهرها را مطرح کرد و گفت:‌باید در کنار صنایع پتروشیمی بزرگ، پارک‌های شیمی را احداث بکنیم و ضمن اینکه از مواد اولیه و محیط مناسب بهره‌مند شوند، بتوانند در ارزش‌آفرینی اقتصاد راهکار مناسبی را ارائه دهند.

وی ورود تعاونی‌ها در این حوزه را حائز اهمیت برشمرد و گفت: تعاونی‌ها می‌توانند با جذب سرمایه‌گذار اثر ماندگاری در اقتصاد برای کشور فراهم کنند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها