کد خبر: 593611
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۶ ۰۳:۵۴:۳۱
| |

روزنامه هم میهن:

بستن تنگه هرمز بیشتر به ضرر چین و کشورهای شرق آسیا است

روزنامه هم میهن نوشت: چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند و سایر کشورهای اقتصادی شرق آسیا، بزرگترین خریداران نفت خارج‌شده از خلیج فارس هستند. در مقایسه با ایالات‌متحده، چین بسیار بیشتر به نفت و گاز طبیعی که از طریق تنگه هرمز عبور می‌کند، وابسته است.

 بستن تنگه هرمز بیشتر به ضرر چین و کشورهای شرق آسیا است
کد خبر: 593611
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۶ ۰۳:۵۴:۳۱

روزنامه هم میهن با اشاره به تهدید جمهوری اسلامی مبنی بر بستن تنگه هرمز، یادآور شده که بستن این تنگه بیشتر به ضرر کشورهایی چون چین و کشورهای شرق آسیا است و این اقدام دوستان ایران را نگران کرده است.

به گزارش هم میهن، تنگه هرمز تنها مسیر آبی است که خلیج‌فارس را به دریاها و اقیانوس‌های آزاد متصل می‌کند و نزدیک به یک‌سوم صادرات نفت از طریق این آبراه صورت می‌گیرد. در نتیجه ادعای بیراهی نیست اگر بگوییم انسداد آن توسط هر کشوری با فشار بر اقتصاد جهان، ائتلافی بین‌المللی را علیه مسدودکننده ایجاد خواهد کرد. اما مسدود شدن احتمالی این تنگه بزرگترین آسیب را متوجه کدام کشور و اقتصاد می‌کند؟ چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند و سایر کشورهای اقتصادی شرق آسیا، بزرگترین خریداران نفت خارج‌شده از خلیج فارس هستند.  در مقایسه با ایالات‌متحده، چین بسیار بیشتر به نفت و گاز طبیعی که از طریق تنگه هرمز عبور می‌کند، وابسته است.

این روزنامه یادآور شده است: به نظر می‌رسد که اقدام احتمالی ایران در مسدود کردن تنگه هرمز، به‌غیر از تبعات امنیتی و سیاسی‌اش، مجموعه‌ای از دوستان ایران را نیز نگران کرده و به‌جای اینکه به‌عنوان اهرم فشاری در زورآزمایی با غرب، مورد استفاده باشد، بر شدت، سرعت و حجم اجماع جهانی و بین‌المللی علیه ایران خواهد افزود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها