کد خبر: 455245
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۹ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آخرین رویارویی کنگره و ترامپ، شکست تازه‌ای برای رئیس جمهور آمریکا رقم می‌زند؟

روز دوشنبه، وقتی بیش از 100 جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان به دموکرات‌ها پیوستند تا وتوی ترامپ را در مورد لایحه بودجه دفاعی 741 میلیارد دلاری لغو کنند، شکست تازه‌ای برای او رقم زدند.

آخرین رویارویی کنگره و ترامپ، شکست تازه‌ای برای رئیس جمهور آمریکا رقم می‌زند؟
کد خبر: 455245
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۹ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روز دوشنبه، وقتی بیش از 100 جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان به دموکرات‌ها پیوستند تا وتوی ترامپ را در مورد لایحه بودجه دفاعی 741 میلیارد دلاری لغو کنند، شکست تازه‌ای برای او رقم زدند.

n

لغو وتوی ترامپ

اگر آنچنان که انتظار می‌رود سنا با تصمیم کنگره همراهی کند، این اولین تقابل مستقیم مجلس نمایندگان با ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش خواهد بود، ریاست‌جمهوری‌ای که تنها سه هفته از آن باقی مانده است.

طی یک روز پرمخاطره در کپیتال هیل، مجلس تحت کنترل دموکرات‌ها همچنین به افزایش بسته کمکی کرونا به 2000 دلار برای هر نفر رأی داد. این کار مورد تایید ترامپ بود، اما پیش‌بینی می‌شود افزایش بودجه بسته کمکی در مجلس سنا تصویب نشود.

لایحه بودجه دفاعی که حقوق اعضای ارتش، عملیات نظامی خارج از کشور و سایر نیازهای آن را تامین می‌کند از سال 1967 هرساله از سوی کنگره تصویب می‌شود.

هفته گذشته ترامپ از حق وتو استفاده کرد و این لایحه را با مخالفت‌هایی از جمله پیشنهاد تغییر نام 10 پایگاه نظامی که به نام رهبران کنفدراسیون هستند، برگرداند.

مخالفت ترامپ با این قانون از سویی به دلیل ماده 230 بود که از شرکت‌های فناوری در برابر مسئولیت قانونی در قبال محتوای ارسال‌شده توسط کاربران آنها محافظت می‌کند. ترامپ بارها فیس‌بوک و توییتر را به جهت‌گیری سیاسی علیه خود متهم کرده است.

t

آخرین تست وفاداری جمهوری‌خواهان نسبت به ترامپ

مخالفت‌های اخیر او با 2 لایحه به نوعی آخرین تست وفاداری جمهوری‌خواهان نسبت به ترامپ پس از شکست انتخاباتی‌اش از جو بایدن بود. کوین مک‌کارتی رهبر اقلیت مجلس اعلام کرد به رغم حمایت از لایحه اصلی که حمایت قاطع هر 2 حزب را به همراه دارد، به لغو وتوی ترامپ رأی نخواهد داد؛ اما این اقدام کافی نبود.

حدود 109 جمهوری‌خواه روز دوشنبه راه خود را از ترامپ جدا کردند و برای حمایت از این لایحه به دموکرات‌ها پیوستند. رأی نهایی 322 موافق در مقابل 87 مخالف به راحتی به تعداد 2سوم آرای لازم برای کنار زدن حق وتو رسید.

مک تورنبری، عضو ارشد جمهوری‌خواه در کمیته نیروهای مسلح مجلس، از همکارانی که در اوایل ماه جاری از این لایحه حمایت کرده بودند خواست تا دوباره از آن حمایت کنند. او گفت: «این دقیقاً همان لایحه است؛ حتی یک ویرگول هم کم و زیاد نشده است. من فقط خواهان این هستم که با رأی‌گیری اعضا منافع کشور در اولویت قرار گیرد. هیچ ملاحظه دیگری نباید در مقابل این موضوع مهم باشد.»

m

آدام اسمیت رئیس دموکرات این کمیته نیز گفت: «بسیار مهم است که ما این لایحه را تصویب کنیم. ما یک بار این کار را کرده‌ایم. اجازه دهید فقط یک بار دیگر این کار را انجام دهیم و سپس همه می‌توانیم برای تعطیلات سال نو به خانه برویم. ما می‌توانیم به آنچه به دست آورده‌ایم افتخار کنیم.»

ترامپ تاکنون 9 بار از حق وتو استفاده کرده است

پیش‌بینی می‌شود این لایحه اواخر هفته به مجلس سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان ارائه شود. و اگر با اکثریت 2سوم تصویب شود، به قانون تبدیل خواهد شد.

ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود 9 بار از حق وتو استفاده کرده، اما این اولین بار است که کنگره وتوی او را لغو کرده است.

پس از لغو وتوی ترامپ و تصویب لایجه، نانسی پلوسی سخنگوی مجلس از خنثی شدن آنچه «تلاش‌های خطرناک و خرابکارانه» ترامپ می‌نامید ابراز خشنودی کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها