کد خبر: 266143
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ ۱۶:۱۰:۰۰
| |

راز مرگ اسکندر مقدونی چه بود؟

مورخان تاکنون دلیل مرگ اسکندر را در هاله‌ای از ابهام می‌دانستند و نظریه‌های قبلی از عفونت، مصرف بیش از حد الکل و قتل نام برده بودند اما مطالعه جدید از اختلالی به نام Guillain-Barré Syndrome نام می‌برد که در مورد اسکندر رخ داده و گفته می‌شود بدن او به مدت 6 روز زنده بوده و تجزیه نشده است که مردم آن زمان خیال کردند او خداست!

راز مرگ اسکندر مقدونی چه بود؟
کد خبر: 266143
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۹ ۱۶:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مورخان تاکنون دلیل مرگ اسکندر را در هاله‌ای از ابهام می‌دانستند و نظریه‌های قبلی از عفونت، مصرف بیش از حد الکل و قتل نام برده بودند اما مطالعه جدید از اختلالی به نام Guillain-Barré Syndrome نام می‌برد که در مورد اسکندر رخ داده و گفته می‌شود بدن او به مدت 6 روز زنده بوده و تجزیه نشده است که مردم آن زمان خیال کردند او خداست!

سندرم گیلن باره (گی-ین باره) نوعی نوروپاتی محیطی است که باعث نارسایی عصبی - عضلانی حاد می‌شود.

دکتر «کاترین هال»، استاد دانشکده پزشکی داندین در نیوزیلند در مقاله منتشرشده خود در The Ancient History Bulletin می‌نویسد: تئوری‌های قبلی درباره مرگ اسکندر در 323 قبل از میلاد رضایت‌بخش نبوده و کل واقعه را توضیح نداده‌اند و من می‌خواستم تاریخ‌نگاری در این مورد را بازنویسی کنم تا ثابت کنم مرگ واقعی 6 روز بعد رخ داده است. گفته می‌شود مرد 32 ساله تب می‌کند و همراه با درد شکم، دچار فلج جلورونده، متقارن و صعودی شده و البته تا زمان مرگ مشاعر سالمی هم داشته است.

تنها 5 گزارش مشکل‌دار از مرگ او در سال 323 قبل از میلاد تاکنون باقی‌مانده که هیچ‌کدام دست‌اول نبوده و به نقل از شاهد عینی نیست. در یکی آمده که او در کما مرد؛ بدون اینکه برای خود جانشینی تعیین کند.

اما واقعیت این است که جسد اسکندر تا 6 روز تجزیه نشد و مردم فکر کردند او خدا است!

به گفته دکتر هال، او جواب مرگش را پیدا کرده و اینکه چرا 6 روز بعد هم بدنش زنده بوده است؛ چرا که به سندرم GBS مبتلا شده بود؛ همان‌طوری که مورخان نوشته‌اند او به تب دچار شده و فلج می‌شود و سپس کاهش تقاضای اکسیژن باعث کاهش تنفس در بدن می‌شود. تنظیم دمای بدن اسکندر دچار اختلال شده و به همین دلیل سالم ماندن 6 روزه جسد را مردم به‌حساب معجزه گذاشتند.»

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها