کد خبر: 286169
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۹ ۱۸:۵۶:۰۰
| |

حضور سومین سیاره «فرا خورشیدی» تأیید شد

سومین سیاره فراخورشیدی در حالی‌که در حال چرخش در اطراف ستارگان دوقلوی از پیش شناخته شده سامانه کپلر -47 بود، شناسایی شد.

حضور سومین سیاره «فرا خورشیدی» تأیید شد
کد خبر: 286169
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۹ ۱۸:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده، «کپلر -47 دی» (Kepler-47d) نام دارد و بنابر تخمین‌ها سیاره مذکور اندازه‌ای ما بین اندازه سیاره زحل و نپتون دارد و از دو سیاره‌ای که پیشتر در این سامانه شناسایی شده‌اند (کپلر -47 بی و کپلر -47 سی)، بزرگ‌تر است.

به گزارش دیلی‌میل، هر سه سیاره در سیستم Kepler-47 از طریق روش «ترانزیت» شناخته شده‌اند؛ در این روش اخترشناسان به دنبال کم نور شدن یک ستاره ناشی از ایجاد یک سیاره در اطراف آن و بین زمین هستند که منجر به مسدود شدن نور می‌شود.

کپلر -47 یک سامانه ستاره‌ای دوتایی است. ستاره دوتایی به یک سامانه ستاره‌ای گفته می‌شود که در آن دو ستاره به هم نزدیک هستند و به دور مرکز سنگینی سراسری مشترک میان خود گردش می‌کنند. بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که درصد زیادی از ستارگان بخشی از یک سامانه حداقل دو ستاره‌ای هستند. ستارگان دوتایی در اخترفیزیک بسیار مهم هستند زیرا ویژگی‌های مدار آن‌ها جرم و چگالی آن ستارگان را برای اخترشناسان مشخص می‌کند.

کپلر -47 با داشتن چندین سیاره یک سامانه ستاره‌ای منحصر به فرد در میان سامانه‌های ستاره‌ای که تا به امروز فهرست شده‌اند، محسوب می‌شود.

این سیستم ستاره 3400 سال نوری از زمین فاصله دارد و برای نخستین بار توسط «تلسکوپ فضایی کپلر» در سال 2012 شناسایی شد. محققان سیاره تازه کشف شده را به منظور پیوستن به 47b و 47c، کپلر-47d نامگذاری کرده‌اند؛ این سیاره به دلیل سیگنال‌های ضعیف قبلا شناسایی نشده است.

جروین اوروس، پژوهشگر ارشد و ستاره شناس می‌گوید: در سال 2012 گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر وجود سیاره فراخورشیدی شده بود و لی ما اطلاعات دقیقی نداشتیم و قادر به شناسایی آنها نبودیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها