کد خبر: 160891
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۱ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

محمدجواد جمالی، عضو کمیسیون امینت ملی مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

بوروکراسی موجب شده تا قوه مجریه چابکی لازم را نداشته باشد/ سیاستمداران و جناح‌های سیاسی ما به بلوغ سیاسی نرسیده‌اند/ بانک‌ها به گران شدن مسکن، طلا، سکه، ارز و... دامن می‌زنند/ عجیب‌ترین فرهنگ مصرف دنیا را داریم/ دشمنان از دو تابعیتی‌ها سوءاستفاده می‌کنند

عضو کمیسیون امنیت مجلس بابیان اینکه دشمن در فضای مجازی هم هر موضوعی که پیش می‌آید، بدون اینکه تجزیه و تحلیل شده باشد همه‌چیز را به هیأت حاکمِ ربط می‌دهد، گفت: از طرف دیگر دشمنان از دو تابعیتی‌ها سوءاستفاده می‌کنند. آن‌ها به هر دلیل دنبال تابعیت مضاعف هستند و دشمنان هم از آنها سوءاستفاده می‌کنند و برخی از اقدامات ضدامنیتی و جاسوسی‌ها را از آن‌ها می‌خواهند.

بوروکراسی موجب شده تا قوه مجریه چابکی لازم را نداشته باشد/ سیاستمداران و جناح‌های سیاسی ما به بلوغ سیاسی نرسیده‌اند/ بانک‌ها به گران شدن مسکن، طلا، سکه، ارز و... دامن می‌زنند/ عجیب‌ترین فرهنگ مصرف دنیا را داریم/ دشمنان از دو تابعیتی‌ها سوءاستفاده می‌کنند
کد خبر: 160891
|
۱۳۹۶/۱۲/۱۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد جمالی، عضو کمیسیون امینت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با اشاره به چالش‌ها و دغدغه‌های این روزهای ایران گفت: در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشور این است که بعضی مسئولانی که در مصدر امور هستند از نظر مدیریتی پله‌های ترقی را اصولی طی نمی‌کنند و مسئولان کشور در همه دولت‌ها براساس باند، جناح و گروهی که به آن وابسته هستند بر سرکار می‌آیند. به همین دلیل هم مدیریت ضعیف و به‌دوراز شایسته‌سالاری را در اداره کشور در همه سطوح شاهد هستیم.

نماینده فسا با بیان اینکه با مدیری که مرتکب تخلف می‌شود و براساس برنامه درست حرکت نمی‌کند، برخورد قانونی صورت نمی‌گیرد؛ افزود: امروز شخصی وزیر یا مدیرکل است، خلاف می‌کند، اما فردا فرد دیگری به جای او منصوب می‌شود و وی حتی نمی‌آید اتاق خود را تحویل دهد چه برسد به اینکه بخواهد در قبال تخلف و اشتباه خود پاسخگو باشد. مهم است اگر تخلفی صورت گرفته است به آن شفاف و صریح پرداخته شود.

به موضوعات ملی نگاه نمی‌کنیم

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: موضوع بعدی که برخی از ما نمایندگان هم در آن دخیل هستیم این است که به موضوعات، ملی نگاه نمی‌کنیم. برخی برای ماندگاری، رأی‌آوری و جلب نظر، بودجه‌های کشور را مانند گوشت قربانی تکه‌تکه می‌کنند و به طرح‌های موردنظر در کشور تعلق نمی‌گیرد.

او همچنین با تاکید بر بی‌توجهی به آمایش سرزمینی بیان کرد: براساس نیازها کارخانه‌ها و صنایع تقسیم‌بندی نمی‌شود؛ یعنی در یک‌کلام به قول مقام معظم رهبری آمایش سرزمینی وجود ندارد. به همین دلیل مشخص نیست که کجای کشور صنعت، کجا کشاورزی، کجا گردشگری و... باید رشد کند. هر کسی به دلایل مختلفی مانند لابی، فشار و نفوذ و... برای استان و منطقه خود هزینه و جایگاه جذب می‌کند.

آموزش عالی به جای کیفیت به کمیت پرداخته است

جمالی در ادامه با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها در سراسر کشور یکی از مسائل چالش‌برانگیز را وضعیت دانشگاه‌ها دانست و عنوان کرد: متاسفانه باید بگویم که آموزش عالی ما بیشتر به کمیت پرداخته است. سالانه یک‌میلیون از جوانان به دانشگاه‌های مختلف می‌روند. در بیست سال گذشته بیست میلیون نفر مدرک کارشناسی یا بالاتر دریافت کرده‌اند، بدون توجه به اینکه کیفیت این آموزش‌ها چگونه است و اینکه ما چه تعداد مهندس، پزشک، حقوق‌دان و... می‌خواهیم و به چه تعداد هیئت‌علمی نیاز داریم.

نماینده فسا با بیان اینکه این‌ها کارهایی که انجام شده کارشناسی‌نشده و پوپولیستی بوده به «اعتمادآنلاین» گفت: حتی ما در برخی از روستاها هم دانشگاه احداث کرده‌ایم، بدون اینکه استاد باکیفیت و یا امکانات درستی داشته باشیم. آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت یک‌شبه اعلام کرد که چرا 10 هزار دانشجوی دکتری می‌گیرید، 20 هزار نفر جذب کنید.

عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان افزود: کجای دنیا به این شکل است که در دوره دکتری کلاس‌های 20 تا 30 نفری وجود داشته باشد. فردا چه کسی جوابگوی این همه فارغ‌التحصیل در سطوح بالا خواهد بود. بسیاری از مراجعان به ما نمایندگان همین افرادی هستند که اکثراً هم به دانشگاه پول داده‌اند و الان از ما میز، صندلی، مسئولیت و شغل اداری می‌خواهند.

قوه مجریه چابکی لازم را ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بروکراسی اداری بیان کرد: بوروکراسی فوق‌العاده زیاد در سیستم اداری و قوه مجریه وجود دارد و موجب شده تا قوه مجریه چابکی لازم را نداشته باشد.

افراد بر اساس شایستگی به کار گرفته نمی‌شوند

جمالی با بیان اینکه امروز بسیاری از مسئولانی که انتخاب می‌شوند با نظر نماینده مناطق است، ادامه داد: این موضوع برای انتخاب شدن مدنظر است که آیا این فرد در انتخابات به من نظر مثبت داشته یا نه و یا اینکه فرد می‌گوید ما برای رئیس‌جمهوری کار کرده‌ایم و چرا از جناح ما فردی انتخاب‌نشده است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: در همه دولت‌ها به این شکل بوده که فرد براساس شایستگی به کار گرفته نمی‌شود این موضوع تبدیل به یک آفت شده است. وقتی مدیری با این روش بر سرکار گذاشته می‌شود، هم نمایندگان و هم جناح‌های سیاسی از تخلفات و ضعف‌های احتمالی این مدیر هم ‌چشم‌پوشی خواهند کرد.

بانک‌هایی که بنگاه‌های اقتصادی هستند

جمالی در ادامه گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» به چالش‌های اقتصادی کشور هم اشاره و توضیح داد که در اقتصاد هم وضعیت کشور به همین منوال است. او با بیان اینکه بانک‌ها مانند دیگر کشورها در ایران تعریف بانک را ندارند، افزود: بانک‌ها خود به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند و اتفاقاً خودشان به گران شدن مسکن، طلا، سکه، ارز و... دامن می‌زنند. دلیلش هم این است که می‌خواهند سودهای بالا بدهند و زمانی که بانکی می‌خواهد سود بالا مثلاً 25 درصد به سپرده‌گذار خود بدهد، مجبور به انجام چنین کاری است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بر همین اساس، بانک‌ها در خدمت تولید کشور نیستند. بورس هم شناخته شده است و نتوانسته نقشی را که باید در اقتصاد ایران دارا باشد ایفا کند.

سیاستمداران و جناح‌ها به بلوغ سیاسی نرسیده‌اند

عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر عرصه فعالیت جناح‌های سیاسی بیان کرد: قسم می‌خورم که سیاستمداران و جناح‌های سیاسی ما به بلوغ سیاسی نرسیده‌اند و منافع ملی را درک نمی‌کنند در حالی که در کشورهای دیگر چنین چیزی نیست. منافع ملی چیزی است که همه باید بر سر آن‌هم قسم باشند. دیده می‌شود که گاهی در این زمینه افراط‌ و تفریط داریم.

فرهنگ کار خیلی ضعیف است

عضو مجمع نمایندگان استان فارس همچنین با تاکید بر اینکه در کشور ما مشکلات فرهنگی هم ایجاد شده عنوان کرد: فرهنگ کار خیلی ضعیف است؛ یعنی این جمله که کمتر کار کنیم و بیشتر پول درآوریم خیلی جاافتاده است. سرمایه‌داران البته با تاکید برای این موضوع که دولت‌ها هم حمایت عملی از تولید ندارند به تولید روی نمی‌آورند و معمولاً سفته‌بازی، دلالی و کارهای خدماتی انجام می‌دهند.

عجیب‌ترین فرهنگ مصرف دنیا را داریم

جمالی با تاکید بر اینکه فرهنگ مصرف ما ازنظر انرژی، برق، گاز، آب و... در دنیا عجیب‌ترین است و در هیچ کجای دنیا کارهایی که ما انجام می‌دهیم را انجام نمی‌دهند، بیان کرد: فرهنگ لوکس و تجمل‌گرایی هم در بین مسئولان و هم در بین مردم ریشه می‌دواند.

همه کارها را نباید دولت انجام دهد

او افزود: در کنار این‌ها خشکسالی، کمبود آب، ضربه‌ای که خود ما مردم با استفاده از محیط‌زیست به آن می‌زنیم و... جزء کارهایی نیست که تمامش را دولت انجام دهد. مشکلی که داریم این است که فکر می‌کنیم همه این‌ها را باید دولت انجام دهد. در دنیا بسیاری کارها همکاری صمیمانه مردم را می‌طلبد، چون اگر همکاری نکنند کارها به‌هیچ‌عنوان انجام نمی‌شود و همین اتفاقی می‌افتد که برای ما افتاده است.

دشمنان از دو تابعیتی‌ها سوءاستفاده می‌کنند

عضو کمیسیون امنیت مجلس بابیان اینکه در فضای مجازی هم دشمن هر موضوعی که پیش می‌آید، بدون اینکه تجزیه‌وتحلیل شده باشد همه‌چیز را به هیأت حاکمه ربط می‌دهد، ادامه داد: از طرف دیگر دشمنان از دو تابعیتی‌ها سوءاستفاده می‌کنند. آن‌ها به هر دلیل دنبال تابعیت مضاعف هستند و دشمنان هم از آنها سواستفاده می‌کنند و برخی از اقدامات ضدامنیتی و جاسوسی‌ها را از آن‌ها می‌خواهند.

جمالی افزود: این افراد به دلیل اینکه همه پل‌های پشت سرشان را خراب کرده‌اند، به خواسته دشمنان پاسخ مثبت می‌دهند.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه آن‌هایی که الان به جرم جاسوسی دستگیر می‌شوند نوعاً از دو تابعیتی‌ها هستند، ادامه داد: با این روش اگر در ایران بازداشت شوند هم از طریق خانواده‌شان در ایران دولت را تحت‌فشار قرار داده و هم دولت‌های امریکا، کانادا و انگلیس که معمولاً بیشترین دو تابعیتی‌ها از این سه کشور هستند به‌عنوان شهروندانشان ما را تحت‌فشار قرار می‌دهند.

مردم انقلاب را از خود می‌دانند

جمالی در ادامه تاکید کرد: با همه این اوصاف این مشکلات را ما از ابتدای انقلاب داشته‌ایم، اما مردم، همان‌هایی که خود انقلاب کرده‌اند، این انقلاب را از خود می‌دانند و خود را صاحب انقلاب می‌دانند و زمانی که مشکلی پیش آید، مانند راهپیمایی 22 بهمن خود پای کار می‌آیند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها