کد خبر: 257859
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۱۰:۱۹:۰۰
| |

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

ایرادها درباره cft همچنان باقی است/ تنها دو ایراد این لایحه از طرف مجلس رفع شده بود/ روند هیات عالی نظارت در مجمع روندی جدید نیست/ ابزارهای نظارتی ما حداقلی است

نشست خبری عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان برگزار شد.

ایرادها درباره cft همچنان باقی است/ تنها دو ایراد این لایحه از طرف مجلس رفع شده بود/ روند هیات عالی نظارت در مجمع روندی جدید نیست/ ابزارهای نظارتی ما حداقلی است
کد خبر: 257859
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۱۰:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه ایرادها درباره cft همچنان باقی است، گفت: تنها دو ایراد این لایحه از طرف مجلس رفع شده بود.

به گزارش «اعتمادآنلاین» این حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اظهاراتش درباره ردصلاحیت شدن آیت‌‌‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: من بحثی را مطرح کردم که حقوقی بود و امیدوار بودم حقوقی‌‌ها در این زمینه اظهارنظر کنند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان بعد از ماجرای نماینده سراوان می‌خواهد رویه خود را تغییر دهد؟ تصریح کرد: هر آنچه قانونگذار برای ما تعیین کند، عمل می‌‌کنیم و از مجلس هم خواستیم هرچه سریع‌‌‌‌تر قانون انتخابات را تصحیح کنند.

مکانیزم انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان حداقلی است. وی درخصوص دایره مصونیت نماینده‌‌ها نیز به اصل 86 اشاره کرد.

او درخصوص حکم نماینده سراوان که آیا در دور بعد در تایید صلاحیت تاثیر دارد؟ گفت: این منوط به نظر اعضای شورای نگهبان است.

این عضو شورای نگهبان درخصوص توییت خود در رابطه با حداقلی بودن نظارت شورای نگهبان و تاثیر این مسئله ردصلاحیت‌‌های گسترده خاطرنشان کرد: ما سوال‌مان این است که بیش از شش هزار نفر تایید شده‌‌‌اند. از این تعداد افراد دیگری هم می‌‌‌‌توانستند انتخاب شوند. مکانیزم انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان حداقلی است. من عرض کردم علاوه بر شورای نگهبان، ابزار دیگر نظارت رای مردم است و ابزار شایسته‌‌سنجی وجود ندارد.

عضویت آملی لاریجانی در شورای نگهبان و ریاستش بر مجمع تداخلی در بررسی موارد اختلافی ایجاد نمی‌کند

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال اعتمادآنلاین با بیان اینکه عضویت آیت‌الله آملی لاریجانی در شورای نگهبان و ریاستش بر مجمع تداخلی در بررسی موارد اختلافی ایجاد نمی‌کند،‌ گفت: اعضای فقهای شورای نگهبان در موارد اختلافی در مجمع تشخیص هم عضویت دارند. بنابراین از این نظر مشکلی وجود ندارد. در ضمن این موضوع مسبوق به سابقه بوده و اخیرا هم در دوره آیت الله هاشمی شاهرودی هم همین بوده است.

شورای نگهبان از محمود صادقی شکایت کرده است

کدخدایی درخصوص آرای باطله در مجلس ابراز داشت: به آیین‌‌نامه داخلی مجلس باید مراجعه کنید.

وی درخصوص الحاق ایران به کنوانسیون پاریس هم بیان کرد: هرآنچه برای ما ارسال شود، آن زمان اعمال نظر خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص اظهارات محمود صادقی درخصوص پول گرفتن رابطین شورای نگهبان یادآور شد: از ایشان شکایت کرده‌‌‌ایم و هیات نظارت باید وظیفه خود را انجام دهد.

منتظر رفع ایرادات لایحه CFT هستیم

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با لایحه CFT که بخشی از لوایح تایید شده و برخی تایید نشده گفت: این موضوع مسئله‌‌‌ای ایجاد نمی‌‌‌کند و منتظر رفع سایر ایرادات هستیم.

کدخدایی درخصوص ورود شورای نگهبان به بودجه شرکت‌‌‌های دولتی اظهار داشت: امیدواریم نمایندگان برای شفافیت این بودجه‌‌ها تلاش کنند.

ما را به زیاده‌‌خواهی متهم می‌‌کنند

او درخصوص ابزارهای نظارتی شورای نگهبان تصریح کرد: ما را به زیاده‌‌خواهی متهم می‌‌کنند ولی ابزارهای نظارتی ما حداقلی است و برای نظارت بیشتر نیازمند قانون هستیم.

این عضو شورای نگهبان ادامه داد: ما نسبت به همه مصوبات مجلس هیچ نظری نمی‌‌‌دهیم و هر گاه از ما نظر بخواهند، مشاوره می‌‌دهیم و نظر شورای نگهبان منوط به ارسال به شورای نگهبان است.

کدخدایی ادامه داد: من درباره فتنه 98 چیزی نگفتم به من منتسب کردند.

شورای نگهبان درباره بررسی بودجه 98 به همان روال قبل عمل می‌کند

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان در بررسی بودجه سال آینده در چارچوب وظایف قانونی خود عمل می‌کند،‌ گفت: قبلا هم بودجه همزمان در شورای نگهبان بررسی می‌شد. الان هم به همان روال پیش می‌رود تا پس از آن بتوانیم در همان مهلت قانونی درباره بودجه اظهارنظر کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها