کد خبر: 274762
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۰ ۱۸:۱۱:۱۶
| |

پروانه مافی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی:

مجمع تشخیص لوایح پالرمو و CFT را بیشتر بررسی کند/ مهلت چهارماهه FATF فرصتی مناسب برای تصمیم‌گیری است

پروانه مافی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: مهلت چهار ماهه گروه ویژه اقدام مالی ( FATF) به ایران، فرصت مناسبی است تا مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را بیشتر بررسی کند.

مجمع تشخیص لوایح پالرمو و CFT را بیشتر بررسی کند/ مهلت چهارماهه FATF فرصتی مناسب برای تصمیم‌گیری است
کد خبر: 274762
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۰ ۱۸:۱۱:۱۶

اعتمادآنلاین| پروانه مافی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: گروه ویژه اقدام مالی در راستای پیوستن ایران به کنوانسیون های بین المللی، فرصت دوباره ای به ایران داد تا شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام لوایح چهارگانه را نهایی و تعیین تکلیف کنند.


وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی وظیفه خود را در این زمینه انجام داده است، گفت: مجلس در هر سه مرحله به الحاق ایران به کنوانسیون های بین المللی رای موافق داد.


عضو فراکسیون امید مجلس خاطر نشان کرد: در شرایطی قرار داریم که الحاق به کنوانسیون های بین المللی، کانال مبادلات مالی بین المللی را برای ایران باز و تا اندازه ای کشور را از تنگناها و محدودیت های موجود رها می کند.


مافی همچنین گفت: شورای نگهبان الحاق ایران به کنوانسیون های بین المللی را بررسی و نکاتی را مطرح کرد که این اصلاحات بار دیگر از طرف مجلس لحاظ و اصلاح شده است؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به همین ترتیب ضرورت اصلاحاتی را اعلام کرد.


وی ادامه داد: مسئولیت مستقیم هر اتفاقی که رخ دهد و هر نتیجه‌ای که حاصل شود، متوجه مجمع تشخیص مصلحت نظام است که به نظر می‌رسد هم باید پاسخگوی مردم و هم تاریخ باشد.


مافی یادآور شد: در چهار ماه گذشته شرایط سخت‌تر بود و اکنون شرایط سهل تر شده است؛ در این شرایط امید می‌رود که در فرصت جدیدی که گروه ویژه اقدام مالی به ایران داده است، مجمع تشخیص مصلحت نظام به نتیجه ای مطلوب برسد و شرایطی مناسب برای کشور فراهم شود.


به گزارش ایرنا، لایحه کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) بر روی میز مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد و قرار است اعضای این مجمع درباره این لوایح تصمیم گیری کنند.


«غلامرضا مصباحی مقدم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام فردا موضوع پالرمو را بررسی می کند.


کنوانسیون ملل متحد علیه جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو از معاهده‌های چندجانبه مورد حمایت سازمان ملل متحد است که در 15 نوامبر 2000 با قطعنامه مجمع عمومی این سازمان به تصویب رسید. طرح کنوانسیونی این معاهده در دسامبر 2000 در پالرموی ایتالیا برای امضای دولت ها مفتوح شد و به امضای 147 دولت از جمله ایران رسید.


کنوانسیون پالرمو دارای سه پروتکل تکمیلی از جمله پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق اشخاص مخصوصاً زنان و کودکان، پروتکل علیه قاچاق مهاجران از طریق زمین، دریا و هوا و پروتکل علیه تولید غیرقانونی و قاچاق مهمات است که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به عنوان عهده‌دار این کنوانسیون و پروتکل‌های آن عمل می‌کند.


دولت برای پیوستن به این کنوانسیون که از لوایح چهارگانه مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است، لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که به تصویب نمایندگان رسید.


اما با توجه به عدم تطابق ترجمه با متن اصلی، این لایحه در سال 96 مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و در 20 خرداد 97 بار دیگر در مجلس بررسی و نمایندگان با 136 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر با اصلاح آن موافقت کردند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها