کد خبر: 670962
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۲ ۱۸:۰۰:۰۰
| |

همسرم سال ۷۵ در دفاع از یک دختر کتک خورد؛ گشت ارشاد باید سریعا از خیابان‌ها جمع شود

معصومه ابتکار گفت: خود من از کسانی‌ام که از سال 75 با گشت‌های حجاب درگیر بوده‌ام؛ همسر من آن سال برای دفاع از یک دختر در خیابان کتک خورد. حالا 28 سال گذشته و هنوز در بر همان پاشنه می‌چرخد، اما متاسفانه مدافعان این برخوردها گوش‌شان بدهکار نیست.

همسرم سال ۷۵ در دفاع از یک دختر کتک خورد؛ گشت ارشاد باید سریعا از خیابان‌ها جمع شود
کد خبر: 670962
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۲ ۱۸:۰۰:۰۰

روزنامه هم میهن با معصومه ابتکار، رئیس پیشین سازمان محیط‌زیست و معاون پیشین امور زنان رئیس‌جمهوری در دولت دوم حسن روحانی گفت‌‌‌وگو کرده است. 

به گزارش هم میهن، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛‌

 

  • چرا باید در دولتی که 42 درصد کارکنان آن زن هستند، فقط 10 درصد مدیران عالی و میانی از میان زنان انتخاب شوند؟ آیا زنان شایستگی ندارند؟ آمارها نشان می‌دهند که زنان شایستگی دارند. آیا سقف‌های شیشه‌ای مانع می‌شوند؟ بله این سقف‌ها مانع می‌شوند.
  • حتماً باید صدای کسانی که رأی ندادند شنیده شود، برای آنها فکری اندیشیده شود و مخاطب قرار داده شوند. باید بدانیم طیفی از جامعه را داریم که حقوق رأی‌دهندگان را دارند ولی صدای آنها شنیده نشد. خوشبختانه دکتر پزشکیان این موضوع را گفتند و باید در عمل هم به همین صورت باشد و تلاش کنند. پنجره‌ای باز شده است که گاهی فکر می‌کنیم معجزه بوده است. فکر کنید 5-4 سال ایران چه شرایطی داشت؟
  • این اتفاق بزرگی است و باید تلاش کنیم از آن برای تقویت روابط با مردم، پاسخگویی به مطالبات آنها، کم‌کردن آلام و مشکلات اقتصادی، زنان و معیشتی استفاده کنیم. زنان از فشارهای اقتصادی خیلی آسیب می‌بینند، نه‌فقط زنان سرپرست خانوار- می‌توانیم بگوییم که آنها نوک کوه یخ هستند- باقی زنان هم در خانواده‌ها آسیب می‌بینند و مشکلات معیشتی و اقتصادی طاقت‌فرسا شده است. دولت باید برای حل آن تلاش کند تا بتواند در این زمینه موفق شود.
  • سوال من این است که چرا دختران باید در مدارس حجاب داشته باشند؟ چه مشکل شرعی‌ای دارد؟ این متاسفانه نگرشی است که به بحث کنترل و تسلط بر دختران برمی‌گردد. در هیچ‌جای دنیا چنین سختگیری‌هایی نیست. متاسفانه از جاهای خاصی و افرادی از طیف سنتی سختگیر، اجازه ندادند این کار انجام شود. خب معاونت حالا پرچم این موضوع را دستش بگیرد و بگوید از اول امسال، در مدارس دخترانه حجاب آزاد است. بگذاریم دختران در مدارس آزاد باشند. اگر هم قانونی درباره حجاب است، برای خیابان است نه داخل مدرسه. این مخالفت‌ها منطقی ندارد و نباید انقدر فشار روی نوجوان و دانش‌آموز باشد. به‌نظرم اولین مسئله موردپیگیری در معاونت، آزادسازی حجاب دختران در مدارس است.
  • من فکر می‌کنم آقای پزشکیان حتماً باید بلافاصله گشت‌های طرح نور حل‌وفصل و مدیریت کند. این لابی‌ها از سطح معاونت بالاتر است و خود رئیس‌جمهوری باید آن را پیگیری کند. معاونت هم باید این مطالبه را مطرح کند. مطالبه مهمی است و وجود نداشتن مدیریت در این باره در دولت سیزدهم، هزینه‌های بسیار سنگینی را برای زنان داشته است.
  • درباره حجاب، مطالعات اجتماعی زیادی انجام شده و همه آنها نشان می‌دهد برخوردهای خشن مثل گشت ارشاد یا طرح نور نه‌تنها جواب نداده، بلکه تاثیرات خیلی بدی روی روح و روان زنان و جوانان ما داشته؛ این طرح‌ها جز ایجاد نارضایتی و ناامنی اجتماعی، اثری نداشته است. خیلی عجیب است که اصرار دارند هنوز این طرح‌ها اجرا شوند. ما اگر صحبت از جامعه دینی یا امر به معروف و نهی از منکر می‌کنیم، اصولی دارد، نه برخوردهای خشن.
  • کل کشور، دین و انقلاب دارد هزینه‌های این برخوردهای سلیقه‌ای با موضوع پوشش زنان را می‌دهد. خود من از کسانی‌ام که از سال 75 با گشت‌های حجاب درگیر بوده‌ام؛ همسر من آن سال برای دفاع از یک دختر در خیابان کتک خورد. حالا 28 سال گذشته و هنوز در بر همان پاشنه می‌چرخد، اما متاسفانه مدافعان این برخوردها گوش‌شان بدهکار نیست.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها