کد خبر: 673951
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۱۰:۴۳:۳۷
| |

نصرت الله تاجیک، دیپلمات پیشین:

روابط ایران با همسایگان لازم اما کافی نیست؛ دولت پزشکیان از مذاکره غیرمستقیم با آمریکا عبور کند

نصرت‌الله تاجیک گفت: ظرفیت اقتصاد ایران بسیار بالاتر از سطح روابط با کشورهای همسایه است. این روابط با همسایگان لازم است اما کافی نیست!

روابط ایران با همسایگان لازم اما کافی نیست؛ دولت پزشکیان از مذاکره غیرمستقیم با آمریکا عبور کند
کد خبر: 673951
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ۱۰:۴۳:۳۷

روزنامه اعتماد با نصرت‌الله تاجیک درباره سفر رئیس‌جمهور به عراق گفت‌وگو کرده است. 

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛ 

 

  • عراق یک ظرفیت است ولی تعاملات تجاری و اقتصادی ایران و عراق نیاز به جراحی دارد. رابطه با عراق فی‌نفسه برای ما مهم است و نه نقش منطقه‌ای و بین‌المللی این بازیگر! در عراق بحث مرجعیت و حوزه‌های علمی شیعیان و از‌جمله نقش آیت‌الله سیستانی در حوزه و نیز ایجاد ثبات و آرامش در عراق برای ایران از منظری دیگر با اهمیت است.
  • احتمالا آقای پزشکیان ملاقاتی با آیت‌الله سیستانی هم خواهد داشت. به باورم دید آقای رییس‌جمهور در این سفر به واقعیات سیاست خارجی عینی‌تر خواهد شد! سیاست خارجی محل توجه به واقعیات است! ایشان در این سفر به‌صورت یقینی احساس می‌کند راه نجات اقتصاد ایران در همکاری‌های بین‌المللی است.
  • ظرفیت اقتصاد ایران بسیار بالاتر از سطح روابط با کشورهای همسایه است. این روابط با همسایگان لازم است اما کافی نیست!
  •   ما باید الگوی فکری و رفتاری خود را تغییر و مشکلات خود را راسا با کشورها چه منطقه‌ای و چه بین‌المللی حل کنیم. دخیل کردن دیگر بازیگران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی و قدرت سخت‌افزاری ما به‌صلاح نیست!
  • اکنون کشورهایی مانند مصر و اردن دغدغه‌های خاص خود را دارند. زمانی که در شرایط فعلی بخواهند وارد عادی‌سازی روابط خود با ایران شوند مجددا مسائل و مشکلات چه از سوی امریکا و اسراییل که فشارهایی را وارد می‌کنند خواهند داشت. فکر نمی‌کنم عراق نقش تعیین‌کننده یا حتی سازنده‌ای در روابط خارجی دو جانبه و چندجانبه و روابط بین‌المللی ایران داشته باشد.
  •  عراق ظرفیت میانجیگری ندارد. هم از جهت وزنه بین‌المللی و هم جایگاه منطقه‌ای و سیاسی. اصولا کشوری می‌تواند میانجی باشد که وزن داشته باشد و بر دو طرف متنازع تاثیرگذار باشد. عراق در مقاطعی میان ایران وامریکا حامل پیام‌هایی بود اما این اقدام را نمی‌توان میانجیگری تلقی کرد، بنابراین به عقیده من این امکان در عراق وجود ندارد.
  •  دولت چهاردهم از این فضای تبادل پیام و مذاکره و غیره مستقیم با امریکا عبور کند و به نقش تاریخی خود برای تثبیت جایگاه ایران به عنوان یک کشور تاریخی و تاثیرگذار منطقه‌ای و بین‌المللی بپردازد. ضمن اینکه ما نباید بی‌خود و بی‌دلیل وزن کشورها را بالا و وزن خودمان را کاهش دهیم. این در آینده برای ایران مشکل‌ساز خواهد شد! 
  • روابط ما با عراق شاید این‌گونه باشد که ما نزدیک‌ترین دو کشور به یکدیگر باشیم چه در کمک کردن به این کشور هنگام مقابله داعش یا در زمینه‌های دیگر ما خیلی به این کشور نزدیک هستیم، هزینه و سرمایه‌گذاری کردیم اما هم به میزان سرمایه‌گذاری بهره‌برداری نکردیم و هم متاسفانه این فرصت فراهم نشده است که دو کشور بتوانند سطح روابط را گسترش دهند و به یک سامانی برسانند. ترکیه که در مقطعی حامی گروه تروریستی داعش بود الان بیش از ایران از عراق بهره اقتصادی می‌برد!

   

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها