هشدار یک حقوقدان از خطر جدی افت سرمایهگذاری و پولشویی در سینمای ایران :
پولهای بیحساب و کتابی که موسسه اوج خرج فیلمها میکند
مهدی کوهیان میگوید: در چند سال اخیر به بسیاری از اهالی سینما تهمت زدند که آنها از طریق فساد مالی و پولشویی در سینما کار میکنند، دستمزد میگیرند، این تهمتهای کاملا برنامهریزی شده برای از بین بردن پایگاه اجتماعی آنها بود.
تینا جلالی- پولشویی در سینما چه تعریفی دارد و فرقش با سرمایهگذاریهای کلان چیست و چگونه باید تلاش کرد سرمایهگذاران به تولید فیلم در سینما رغبت پیدا کنند و اساسا بحث اشتغال در سینمای ایران چقدر اهمیت دارد ، مهدی کوهیان حقوقدان نکاتی را در این مورد یاداوری کرده است.
بخش هایی از این گفتوگو پیش روی شماست:
* قانون مبارزه با پولشویی میگوید: در ابتدا اصل بر صحت و اصالت معامله تجاری است و برای اینکه خلاف آن ثابت شود نیاز به ادله هست.
* پولشویان برای شستن روی سیاه خود وارد امور شرافتمندانه میشوند و خود را پشت فعالیتهای سالم پنهان میکنند.
* به هیچ عنوان کتمان نمیکنم که ممکن است سرمایهای از محل ارتکاب جرم وارد سینما شده باشد. اما درباره همه سینمای ایران این تعبیر صادق نیست.
*اکثریت سینماگران ما انسانهای شریفی هستند که با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتهاند و اینکه بگوییم اقتصاد سینما از راه پولشویی تامین میشود ظلم به اهالی سینما است.
* در چند سال اخیر به بسیاری از اهالی سینما تهمت زدند که آنها از طریق فساد مالی و پولشویی در سینما کار میکنند، دستمزد میگیرند و... این تهمتها کاملا برنامهریزی شده برای از بین بردن پایگاه اجتماعی آنها بود. در پارهای موارد موفق هم شدند.
*درباره شهاب حسینی، ترانه علیدوستی و... چه حرفهایی زده شد، فقط برای اینکه پایگاه اجتماعی آنها را خراب کنند.
*آقای محمد امامی که متهم به تامین مالی سریال «شهرزاد» از محل صندوق ذخیره فرهنگیان بود از این اتهام تبرئه شد ولی دیگر برای تغییر و اعاده حیثیت از سینمای ایران دیر شده بود.
*سرمایهگذارانی که فعالیت فرهنگی-هنری میکنند از پرداخت مالیات معاف هستند برای اینکه سینمای ایران سوددهی بسیار پایینی دارد و گردش مالی آن زیاد نیست.
* این معافیت برای جذب سرمایه در سینما و تشویق سرمایهگذار به فعالیت در صنعت پرریسک سینما واجب و لازم است. اگر دقت کنید در شرایط فعلی اگر کسی آپارتمان بخرد چند وقت بعد سود خوبی میبرد، اما در سینما سرمایهگذاری با ریسکهایی نظیر توقیف، ممیزی، سانسور و قاچاق مواجه میشود، هر اتفاقی که در کشور بیفتد، آسیبش متوجه سینما میشود.
* برای عدهای سینما وسیلهای است برای ارتکاب جرم. چطور از ماشین برای حمل وسایل قاچاق استفاده میکنند از سینما هم برای رسیدن به منافع خود بهره میبرند و میخواهند سینما را بدنام کنند.
*در سینما پولهای بیحساب کتابی هست که چگونه خرج کردن آن برای صاحبان آن مهم نیست، مثل هزینههایی که اوج میکند یا پلتفرمها خرج میکنند. برخی سرمایهگذاران و صاحبان آثار یا به دنبال اهداف ایدئولوژیک هستند یا دوست دارند با بازیگران خاص و چهره عکس بگیرند و از این رو فارغ از اینکه عاقبت اقتصادی فیلم چه میشود، پول زیر پای برخی میریزند.
* با وعده و وعید سرمایهگذاران را به سینما دعوت میکنند که فیلم صددرصد بازگشت مالی خواهد داشت و چه و چه .... اما برای فیلمی که 4 میلیارد ۵ سال پیش خرج شده فقط 15 میلیون درآمد حاصل شده است
* بعد از ساخته شدن اثر، سرمایهگذار عطای سینما را به لقایش میبخشد چون رفتار حرفهای با سرمایهگذاران نمیشود. با وعده و وعید سرمایهگذاران را به سینما دعوت میکنند.
*آیا در سالی که باید در جهت رفع موانع تولید گام برداشته میشد، مسوولان سینمایی در این راستا حرکت کردند یا محدودیتها را بیشتر میکنند؟
دیدگاه تان را بنویسید