کد خبر: 637518
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۱ ۱۵:۴۵:۳۴
| |

آشنایی با دستگاه الپتیکال، فواید و معایب

الپتیکال یک دستگاه ورزشی ثابت است که درخانه می‌توان با آن ورزش‌های هوازی را انجام داد. این دستگاه برای افراد مبتدی گزینه مناسبی است زیرا به مفاصل فشار زیادی وارد نمی‌کند.

آشنایی با دستگاه الپتیکال، فواید و معایب
کد خبر: 637518
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۱ ۱۵:۴۵:۳۴

 الپتیکال نسبت به پیاده روی یا دویدن روی تردمیل، به بدن کمتر آسیب می‌رساند. دلیل اینکه الپتیکال در مقایسه با پیاده روی و دویدن روی تردمیل گزینه بهتری است این است که زانو‌ها را تحت فشار قرار نمی‌دهد.

اگر  اقدام به خرید دستگاه الپتیکال کرده‌اید و دستگاه شما دسته‌هایی برای تمرین بازو‌ها داشته باشد، می‌توانید با آن یک تمرین فول بادی انجام دهید. بعضی از دستگاه‌های الپتیکال به طور خودکار توسط حرکاتی که انجام می‌دهید شارژ می‌شود و برخی دیگر از این دستگاه‌ها برای تنظیم حرکت روی آن، باید کنسول‌های الکترونیکی آن را به برق وصل کنید.

دستگاه الپتیکال چه مزیت‌هایی دارد؟

برای اینکه بدنتان همیشه سالم و پرقدرت باشد باید یک‌سری از حرکات ورزشی را به طور مدام انجام دهید. در ادامه با مزیت‌های دستگاه ورزشی الپتیکال آشنا می‌شوید.

با استفاده از الپتیکال می‌توانید یک تمرین فول بادی داشته باشید

یکی از دلایلی که این دستگاه را نسبت به سایر دستگاه‌های ورزشی خاص کرده است، این است که علاوه بر پایین تنه بالا تنه را نیز درگیر می‌کند. با استفاده از الپتیکال که مجهز به دسته‌های تمرینی  بالا تنه است می‌توان عضلات چهار سر ران، همسترینگ، باسن، قفسه سینه، پشت، سه سر و دوسر بازو را تقویت کرد.

الپتیکال یک ورزش هوازی خوب است

 ورزش هوازی بخش مهمی از یک برنامه متعادل است و با استفاده از دستگاه الپتیکال می‌توانید یک تمرین هوازی مناسبی داشته باشید. الپتیکال باعث می‌شود قلب و ریه‌های شما فعالیت زیادی داشته باشد تا ماهیچه‌ها بهتر تقویت شوند.

این دستگاه کالری سوزی بالایی دارد

اگر می‌خواهید کالری‌های اضافه بدنتان را در زمان کوتاه بسوزانید باید از این دستگاه استفاده کنید. اینکه چه مقدار کالری می‌سوزانید بستگی به وزن شما دارد؛ این دستگاه می‌تواند ۲۷۰ تا ۴۰۰ کالری را در ۳۰ دقیقه بسوزاند.

چربی سوزی بالایی دارد

کالری سوزی در دستگاه الپتیکال بیشتر از سایر دستگاه‌ها است؛ به همین دلیل باعث کاهش چربی در بدن می‌شود. اگر می‌خواهید چربی‌های اضافه بدنتان را سریع از بین ببرید، باید تمرین مداوم داشته باشید.

این دستگاه باعث افزایش تعادل بدن می‌شود

ورزش‌های هوازی نه تنها باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود بلکه به تعادل بدن نیز کمک می‌کند. برای اینکه با استفاده از این دستگاه تعادل بدنتان را بالا ببرید، باید صاف بایستید و سپس شروع به ورزش کنید. در این حالت عضلات مرکزی بدن را درگیر می‌کنید.

برای دوره‌های ریکاوری مناسب است

اگر در حال درمان آسیب دیدگی در بدنتان هستید می‌توانید با استفاده از این دستگاه بدنتان را ریکاوری کرده و عضلات خود را تقویت کنید. ورزش با الپتیکال راه مناسبی برای حفظ اندام است.

دستگاه الپتیکال چه معایبی دارد؟

دستگاه الپتیکال با داشتن مزیت‌های زیاد در کنار خود، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. در ادامه با برخی از معایب دستگاه الپتیکال آشنا می‌شوید.

  • آسیب دیدن ماهیچه به علت تفاوت فعالیت‌ها در ماهیچه‌ها: فعالیت روی این دستگاه متفاوت تر از سایر دستگاه‌ها است. وقتی روی این دستگاه شروع به راه رفتن می‌کنید عضلات ساق و میان تنه شروع به فعالیت می‌کنند‌. زمانی که بدن با الگوهای جدید حرکت در عضلات آشنا می‌شود، نسبت به آن‌ها سازگاری ندارد و در این حالت ماهیچه‌ها آسیب می‌بینند.

  • کاهش افزایش قدرت در پاها: از آنجایی که در این ورزش ماهیچه پاها نسبت به دویدن یا دوچرخه زدن کمتر درگیر می‌شود باعث می‌شود پاها افزایش قدرت را درخود حس نکنند.

تاثیر دستگاه الپتیکال در زانو درد

دوندگانی که در مفصل پاها دچار آسیب دیدگی شده‌اند، می‌توانند از دستگاه الپتیکال برای درمان خود استفاده کنند. دستگاه الپتیکال روی زانو‌ها فشار زیادی را وارد نمی‌کند و از آنجایی که پاهای شما از روی پدال‌های الپتیکال بلند نمی‌شود می‌توانید به تقویت زانو‌ها، قوزک پا و باسن کمک کنید.

نکات کلیدی هنگام تمرین با دستگاه الپتیکال

اگر می‌خواهید از این دستگاه استفاده کنید باید طبق اصول روی آن قرار بگیرید. در ادامه چند نکته کلیدی هنگام تمرین با دستگاه الپتیکال برای شما شرح داده شده است:

  • اگر شما مبتدی هستید و هنوز با این دستگاه ورزش نکرده‌اید، برای شروع باید فشار را روی سطح صفر تنظیم کنید. بیشترین سطح فشار در این دستگاه 10 است و برای افرادی که فعالیت زیادی با این دستگاه داشته‌اند مناسب است.

  • اگر این دستگاه دستگیره دارد هنگام گرفتن آن مراقب باشید فرم بدنتان به هم نخورد. چنانچه به جلو خم شوید، کمرتان گرد می‌شود در این حالت ممکن است دچار آسیب شوید.

  • بعضی از افراد فکر می‌کنند با استفاده از این دستگاه می‌توانند عضله سازی کنند. این دستگاه به عضله سازی کمک نمی‌کند و باید در کنار آن تمرین‌های قدرتی را با وسایل مختلفی نظیر دمبل بدنسازی انجام دهید.

سخن پایانی

دستگاه الپتیکال نسبت به سایر دستگاه‌های ورزشی به مفاصل فشار کمتری وارد می‌کند‌. این دستگاه فواید زیادی برای بدن دارد و یک تمرین هوازی خوب به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید نتیجه‌ خوبی را در بدنتان مشاهده کنید باید طرز صحیح استفاده از دستگاه الپتیکال را بدانید. این دستگاه برای افرادی که آرتروز دارند گزینه مناسبی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها