کد خبر: 670364
|
۱۴۰۳/۰۵/۱۷ ۱۸:۴۷:۱۳
| |

فساد در فوتبال با شیو‌های جدید و خلاقانه!/ مدیر فدراسیون چطور پول‌ها را به جیب می‌زد؟

ظاهرا یکی از متهمان پرونده فساد در یکی از باشگاههای صنعتی، که هفته گذشته به رفسنجان رفته، برخلاف قوانین فوتبال ایران با یکی از باشگا‌ههای لیگ برتری صنعتی به صورت غیرمستقیم قرارداد داشته است.

فساد در فوتبال با شیو‌های جدید و خلاقانه!/ مدیر فدراسیون چطور پول‌ها را به جیب می‌زد؟
کد خبر: 670364
|
۱۴۰۳/۰۵/۱۷ ۱۸:۴۷:۱۳

حدود دو هفته پیش بود که سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که در ادامه بررسی و پیگیری پرنده فساد در فوتبال ایران، مدیرعامل سابق گل گهر به قید وثیقه از زندان آزاد شده و در همین ارتباط، اخیرا ۵ نفر جدید احضار شده‌اند که از مسئولین سابق فدراسیون فوتبال و یک نفر هم مجری برنامه‌های ورزشی صدا و سیما بوده است.البته سخنگوی قوه قضاییه توضیح بیشتری در این باره نداد اما خبرگزاری فارس حتی به نامها هم اشاره کرد و جزییات بیشتری از پرونده را منتشر کرد. هر چند جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه به پستهای سابق متهمان اشاره کرد اما خبرگزاری فارس اسامی متهمان را رمزگشایی کرد. صحبتهای سخنگوی قوه قضاییه نشان می داد که این بار داستان این بار فقط مربوط به باشگاه مس رفسنجان نیست و به باشگاه صنعتی و پولدار دیگری مربوط است.

به گزارش فوتبالی، سخنگوی قوه قضاییه به مدیرعامل سابق باشگاه باشگاه گل گهر سیرجان اشاره کرد و گفت این مدیرعامل مدتی در بازداشت بوده و 24 تیر و به تازگی و به قید وثیقه از زندان آزاد شده است. همانطور که گفته شد، خبرگزاری فارس، نام و سمت افرادی را که به تازگی در ارتباط با پرونده فساد فوتبال ایران، به دادسرای رفسنجان احضار شده بودند، را منتشر کرد و این در حالی بود که تنها بخش حقوقی خبرگزاری فارس نامها را منتشر کرد و آنطور که مشخص بود خبرنگار بخش حقوقی این خبرگزاری، نامها را مستند دیده بود و از اینکه این نامها به عنوان متهم در پرونده درج شده بودند مطمئن شده بود که با اطمینان اسامی را منتشر کرد.

به جهت اهمیت موضوع و اینکه نامها فعلا در حد متهم و یا شاید مطلع هستند، به نامها اشاره ای نمی کنیم اما اسناد و نقل و قولهای موثقی در اختیار دارد که اتهامات برخی افراد احضار شده را مشخص کرده است. هر چند تقریبا همه احضارشدگان اعلام کرده اند که به عنوان مطلع به رفسنجان رفته اند، اما داستان از این قرار است که همه این افراد فقط مطلع نیستند و برخی از آنها متهم هم هستند و در جریان پولپاشی و سکه پاشی یک باشگاه صنعتی متهم شده اند.

در همین زمینه درباره یکی از این افراد و اتهاماتش اطلاعات دست اولی به دست آمده است که یکی از متهمان که در فدراسیون فوتبال آن زمان پست داشته است، به صورت غیرمستقیم از یکی از باشگاههای صنعتی استان کرمان، پول دریافت کرده است. البته برخی فکر می کردند که این فرد به عنوان مشاور باشگاه قرارداد رسمی داشته تا آن باشگاه، آشکارا تخلف کرده باشد اما ماجرا اصلا اینطور نیست و باشگاه صنعتی قرارداد مشاوره با فرد شاغل در فدراسیون فوتبال آن زمان نداشته است. بلکه فرایند اینطور بوده که این فرد برای گرفتن پول و اینکه مدیران رده بالاتر فدراسیون فوتبال متوجه نشوند، یکی از دوستان نزدیکش که مربی فوتبال بوده را با هماهنگی مدیرعامل باشگاه صنعتی به این باشگاه که در آن مقطع سرمربی خارجی هم داشته به عنوان دستیار معرفی کرده و این مربی با باشگاه صنعتی مذکور قرارداد بسته است. طبق توافق فرد شاغل در فدراسیون فوتبال وقت و باشگاه صنعتی و فردی که مربی بوده است، حدود 70 تا 80 درصد پولی که قرار بوده آن مربی در قالب قرارداد دستیاری از آن باشگاه صنعتی بگیرد، به فرد شاغل در فدراسیون فوتبال، می رسیده و فرایند رسیدن پول هم از سمت باشگاه صنعتی به فرد شاغل در فدراسیون و دستیار وقت سپرده شده است. یعنی اینکه این دو نفر بین خودشان توافق کنند که چطور پول را تقسیم کنند و در نهایت نزدیک به 70 تا 80 درصد پول قرارداد به فرد شاغل در فدراسیون فوتبال وقت می رسیده است. فرایند رسیدن پول به این فرد هم اینطور بوده که مربی وقت تیم صنعتی، در یک مغازه که آشنای فرد شاغل در فدراسیون فوتبال بوده، در دستگاه پوز، کارت می کشیده و بعدا پول مستقیم به حساب معرف مربی برود.

آنطور که مشخص شده نهادهای نظارتی استان کرمان و به خصوص اطلاعات سپاه کرمان در شاخه مبارزه با فساد و پولشویی، با تلاش و پیگیری و البته هماهنگی با نهاد قضایی در دادستانی های شهرهای استان کرمان که تیم های لیگ برتری و لیگ یکی دارند، پس از تشکیل پرونده و شناسایی متهمان و افراد مرتبط و بازداشت مدیران عامل و معاونان باشگاههای متخلف و پس از مراحل تحقیقات و بازجویی ها و بازپرسی ها، در یکی از تحقیقاتشان به فیش های واریزی و شناسه های پرداخت دستگاه پوز این مغازه در تهران رسیده اند و مالک مغازه هم شناسایی شده است. در واقع طی این فرایند پول از طریق دستیار به حساب این فرد که در آن زمان در فدراسیون فوتبال حضور داشته، واریز شده است. برخی خبرها حاکی از آن است که عدد قرارداد بین 400 تا 800 میلیون تومان در آن زمان بوده که باید دید عدد دقیق چقدر بوده است.( هر فصل 400 میلیون تومان و ظاهرا قرارداد دو فصل بوده است!) 

خبر دیگری هم که از کرمان به گوش می رسد این است که مدیرعامل بازداشتی در اعترافاتش به همه این نکات اشاره کرده است و حتی میزان هدایا و سکه هایی را که به افراد مختلف از مدیران رده بالا و میانی فدراسیون و سازمان لیگ و برخی داوران و اهالی رسانه داده را اعتراف کرده است. حتی این خبر هم به بیرون درز کرده که از مبلغ 400 میلیونی قرارداد مربی در سال اول حضورش در تیم صنعتی، 300 میلیون تومان سهم فرد شاغل در فدراسیون فوتبال بوده و همانطور که گفتیم به صورت پوز به حسابش واریز شده است تا به نوعی هم قوانین فدراسیون فوتبال را دور زده باشد هم اینکه بدون اینکه قراردادی با باشگاه صنعتی داشته باشد، در آن زمان 300 میلیون تومان که پول کمی هم نبوده است، به جیب بزند! برخی شنیده ها هم حاکی از آن است که سکه هایی هم به این فرد و البته برخی متهمان بابت صعود به لیگ برتر اهدا شده است که باید دید چقدر حقیقت دارد و درست است.

اما چرا این فرد، چنین کاری کرده است؟ 

همانطور که قبلا گفته شد، او در فدراسیون فوتبال شاغل بوده، قانونا نمی توانسته همزمان مشاور باشگاهی باشد. طبق قوانین فدراسیون فوتبال افرادی که در فدراسیون عضویت دارند به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی حق بستن قرارداد با باشگاه‌ها و دریافت حق‌الزحمه از آنها را ندارند. چرا که در چنین مواردی «تعارض منافع» به وجود خواهد آمد. ضمن اینکه شنیده شده مدیرعامل بازداشتی این باشگاه صنعتی، اعتراف کرده که قرار بوده کمک هایی در زمینه خرید بازیها و داوران و کمک داوران و هماهنگی برای پیروزی تیمش به او در قبال این قرارداد و همچنین سکه های اهدایی بشود که باید دید چقدر در این زمینه کمک شده و بازیها برای این تیمها درآمده است!

خوشبختانه اطلاعات سپاه کرمان و دادستانی کرمان متوجه این مبادلات مالی شد‌ه‌اند و حتی شنیده شده مربی مذکور هم به زودی احضار خواهد شد تا زوایای بیشتری از این ماجرا روشن شود. به نظر می رسد پرونده مبارزه با فساد در فوتبال ایران که از شهر رفسنجان و باشگاه مس رفسنجان شروع شده و به دیگر تیمهای استان کرمان هم رسیده و پای بسیاری از مدیران خارج از استان کرمان هم به آن باز شده، وارد فاز جدیدی شده است و وسعت پرونده روز به روز بیشتر می شود. 

این سوال هم مطرح شده که چرا همه متهمان به دادستانی رفسنجان رفته اند، در حالیکه باشگاههای دیگر استان کرمان که در این پرونده هستند، متعلق به شهر رفسنجان نیستند. پاسخ به این سوال به این ترتیب است که متهمان فساد در باشگاه مس رفسنجان و همچنین مطلعان، اعترافات و اطلاعات مهمی را درباره فساد در دیگر باشگاههای کرمانی را به بازپرس پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان داده اند و چون این اطلاعات و اعترافات در رفسنجان شده است، متهمان و مطلعان باید اول به رفسنجان بروند و در صورت صلاحدید بازپرس به دیگر شهرها خواهند رفت تا به اتهاماتشان رسیدگی شود. در واقع جرم در شهرهای دیگری اتفاق افتاده اما اعترافات متهمان و اطلاعات جدید مطلعان، در رفسنجان بوده است. البته به نظر می رسد پرونده در نهایت در رفسنجان، تجمیع شده باشد.

پرونده فساد در باشگاههای استان کرمان، یکی از بزرگترین پرونده های فساد در تاریخ فوتبال ایران است که همه امیدوارند، به زودی و با تلاش همه نهادهای نظارتی از اطلاعات سپاه کرمان گرفته تا دادستانی شهرهای مختلف استان کرمان و در نهایت دادگستری استان کرمان و همچنین سازمان بازرسی کل کشور، به معرفی مجرمان و اعلام کیفرخواست علیه متهمان به فساد و پولشویی و اخلال در فوتبال ایران و در نهایت با صدور احکام عادلانه و منصفانه به قطع شدن یکی از سرهای اژدهای فساد در فوتبال ایران منجر شود. این پرونده برای جلوگیری از تضییع بیت المال و برخورد با فاسدان فوتبال ایران تشکیل شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها