کد خبر: 644844
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ۰۹:۴۵:۰۰
| |

فشار بر جنبش دانشجویی ویژگی کسانی که می‌خواهند بر چشمان بیدار دانشگاه خاک بپاشند و فساد را گسترش دهند

ابوالفضل فاتح نوشت: فشار بر جنبش دانشجویی، ویژگی راست‌های افراطی و افول‌گرایان و استبدادطلبانی است که می‌خواهند بر چشمان بیدار دانشگاه خاک پاشیده و در سکوت تریبون‌های عدالت‌طلب و آزادیخواه و معنویت‌گرا، دامنه اقتدارطلبی یا تباهی و فساد خود را گسترش دهند. بعضی بر این اراده‌اند که اگر بتوانند از دانشگاه، «کاردستی» بازیچه قدرت‌ها یا «اتوبوس‌های خالی» بسازند که بروند و بیایند و خاصیتی نداشته باشند.

فشار بر جنبش دانشجویی ویژگی کسانی که می‌خواهند بر چشمان بیدار دانشگاه خاک بپاشند و فساد را گسترش دهند
کد خبر: 644844
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ۰۹:۴۵:۰۰

«درباره احکام انضباطی سنگین تعدادی دانشجو» عنوان یادداشت ابوالفضل فاتح برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: «نمی‌توان ایستادگی هاروارد را ستود، اما تریبون‌های آزادیخواه دانشگاه‌های وطن را خاموش کرد»: در پی احکام انضباطی سنگین برای تعدادی از دانشجویان عنوان شد خبرها از فشار بر انجمن اسلامی دانشگاه تهران و برخورد انضباطی با اعضای آن موجب تاسف بسیار است. انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، عقبه، نبض و نماد و افتخار جنبش دانشجویی کشور و منشا برکات فراوان برای دین و میهن بوده است. از تریبون نسل به نسل این انجمن شجاع بود که بخش‌های دیگر دانشگاه به تحرک آمده، پیوند دانشگاه و دردهای جامعه دنبال، تعلق به ایرانی مستقل و آزاد و معنوی و پیشرفته مطالبه یا بسیاری از شخصیت‌های درجه اول روشنفکری سیاسی و مذهبی، پیام خود را به جامعه رسانده و منشا اثر شدند. فشار بر جنبش دانشجویی، ویژگی راست‌های افراطی و افول‌گرایان و استبدادطلبانی است که می‌خواهند بر چشمان بیدار دانشگاه خاک پاشیده و در سکوت تریبون‌های عدالت‌طلب و آزادیخواه و معنویت‌گرا، دامنه اقتدارطلبی یا تباهی و فساد خود را گسترش دهند. بعضی بر این اراده‌اند که اگر بتوانند از دانشگاه، «کاردستی» بازیچه قدرت‌ها یا «اتوبوس‌های خالی» بسازند که بروند و بیایند و خاصیتی نداشته باشند.

ساختن «تریبون‌های خاموش» و «اتاق‌های تاریک» از نهاد علم، امری محال است و عاقبه‌الامر «ندا» و« نور» آن ساطع خواهد شد. جامعه رشدیافته امروز، مطالبه‌گر و پرسشگر و خلاق است و از مرزهای قرمز کاذب گذشته و دیوارهای تک صدایی را خواهد شکست. فشار بر دانشگاه و جریان علم و آگاهی در هیچ دوره‌ای و از سوی هیچ جریانی چه در شرق و چه در غرب عالم برای بانیان آن دستاورد ماندگار و آبرویی به همراه نداشته و صرفا موجب رسوایی و عقب‌ماندگی بوده است. دانشگاه، وقتی دانشگاه است که بستر جریان آزاد و مستقل علم و انتقاد و آزادیخواهی باشد. نمی‌توان ایستادگی دانشگاه «هاروارد» در برابر نژادپرستی و تحکم راست‌های افراطی غرب را ستود، اما تریبون‌های آزادیخواه در دانشگاه‌های «تهران» و «ایران» را خاموش یا یکدست با قدرت ساخت. 

امید است، آنان که دل در گرو دین و میهن داشته و به نقش‌آفرینی دانشگاه در استقلال و بالندگی علمی و تعالی ایران عزیز باور دارند و بیداری دانشگاه را، بیداری جامعه و اصلاح جریان و ساختار و خروجی قدرت می‌دانند و خود نیز بخشی اثرگذار از این جنبش بوده یا از برکات آن بهره برده و نفوذ کلامی دارند، با مداخله مصلحانه خود نه تنها اجازه ندهند که گروهی کم اطلاع یا بی‌اطلاع از طبیعت منتقد، پرسشگر و ترقی‌خواه دانشجویان و اساتید، بر میراث نزدیک به یک قرن جنبش‌های عدالت‌طلب و فرهیخته جامعه دانشگاهی لطمه وارد سازند، بلکه در هر نقطه، اعتلای کلمه دانش و بینش را سرلوحه هر اقدام برای توسعه و تضمین آینده کشور بدانند، چراکه برای جبران مافات، راهی جز احیای منزلت دانش و دانشگاه در ایران نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها