کد خبر: 356804
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۲ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» درباره تیم راگبی آفریقای جنوبی قهرمان جام‌جهانی ۲۰۱۹:

راگبی معجزه دوران پسا آپارتاید در آفریقای جنوبی بود/ راگبی آفریقای جنوبی را متحد کرد

زمانی که جام قهرمانی بر دستان سیا کالیسی، کاپیتان سیاهپوست آفریقای جنوبی، بالا رفت، هر کس که تاریخ آفریقای جنوبی و راگبی را خوانده باشد می‌داند راگبی شاهد چه لحظه بزرگی بوده است.

راگبی معجزه دوران پسا آپارتاید در آفریقای جنوبی بود/ راگبی آفریقای جنوبی را متحد کرد
کد خبر: 356804
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۲ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- در تاریخ راگبی آفریقای جنوبی سویه‌های سیاسی و اجتماعی عمیقی نهفته است. حضور آفریقای جنوبی در فینال جام‌جهانی راگبی ژاپن در مقابل انگلیس و قهرمانی در این مسابقات بدون شک افتخاری بزرگ برای این تیم و هوادارانش بود، اما آفریقای جنوبی لحظات افتخارآفرین زیادی در دنیای راگبی داشته است.

آغاز دوران پس از آپارتاید با راگبی

فارغ از نتیجه فینال جام‌جهانی 2019 این بازی هرگز نمی‌تواند حتی شبیه فینال جام‌جهانی 1995 در الیس پارک ژوهانسبورگ باشد. دراما، احساسات، سمبل فرهنگی و تاثیر سیاسی فینال 95 بر راگبی آفریقای جنوبی غیرقابل انکار است.

«اسپرینگ بوکز» در سال 1995 ملتی را متحد کردند. لحظه‌ای که نلسون ماندلا- که تنها یک سال از ریاست جمهوری‌اش می‌گذشت- تصمیم گرفت جام قهرمانی را به دست بازیکنان سفیدپوست تیم راگبی آفریقای جنوبی بدهد، لحظه‌ای تاریخی در آغاز دوران پسا آپارتاید این کشور بود.

راگبی ماندلا

12 سال بعد از آن، ادی جونز استرالیایی تنها چند ماه پس از دوران ناامیدکننده در پرتوریا، بین 2 نیمه بازی با انگلیس در قلب رختکن تیم آفریقای جنوبی در پاریس ایستاد. ادی جونز در کتاب بیوگرافی‌اش می‌نویسد: «فوق‌العاده بود. اطرافم را بازیکنانی گرفته بودند که زمانی در پرتوریا به عنوان مربی رقیب در مقابل‌شان بازی کرده بودم. شگفت‌زده بودم از بالا و پایین‌های دنیای راگبی.»

آغاز دوران جونز

جونز در سال 2007 کمک‌مربی آفریقای جنوبی بود. آفریقای جنوبی در آن سال قهرمان جام‌جهانی شد. او در طول دوران مربی‌گری‌اش شکست‌های تلخی را تجربه کرده بود. وقتی به آفریقای جنوبی پیوست این تیم بازیکنان بزرگی همچون برایان هابانا، فوری دو پرز، ویکتور مت‌فیلد و بکی بوتا را در اختیار داشت. جونز مربی سرسختی بود. جان اسمیت، کاپیتان آفریقای جنوبی در آن سال، می‌گوید: «در اولین جلسه تمرین سعی کردیم بهترین حرکت‌هایمان را به جونز نشان دهیم. وقتی تمرین تمام شد از او پرسیدم: خب، نظرت چیست؟ او خندید و گفت: بد نبود، اما اگر بخواهم از 10 نمره به شما امتیاز دهم امتیاز 4 را خواهم داد! فکر می کردم شوخی می‌کند!»

زمانی که آنها به پاریس رسیدند عملکردشان فوق‌العاده بود. در نیمه اول بازی مرحله گروهی با انگلیس 20-0 جلو بودند. این عملکردی بسیار عالی در مقابل مدافع قهرمانی بود.

12 سال بعد از آن بازی، جونز مربی انگلیس در فینال جام‌جهانی راگبی بود. او به خوبی از قدرت آفریقای جنوبی باخبر بود و می‌دانست که در مقابل هوش سرمربی و قدرت بدنی بازیکنان این تیم کار دشواری در پیش دارد.

راگبی جونز

ایان ریچی، رئیس اتحادیه راگبی انگلیس، پس از عملکرد ناامیدکننده این تیم در جام‌جهانی که در این کشور برگزار شد به خوبی می‌دانست دانش جونز می‌تواند آنها را نجات دهد. چهار سال بعد، در حالی که جونز به فینالی که همواره وعده می‌داد رسیده بود، منطقی بود تیم مقابلش آفریقای جنوبی باشد. او زمانی گفته بود نیوزیلند و آفریقای جنوبی جذاب‌ترین تیم‌های راگبی دنیا هستند.

جونز قبل از فینال جام جهانی گفته بود: «آنها از چیزی که فکر می‌کنید باهوش‌تر هستند. آفریقای جنوبی یک تیم راگبی فوق‌العاده است. ولی وظیفه من این است که انگلیس را یک قدم جلوتر از آنها نگه دارم.»

فینال جام‌جهانی 2019

با وجود تلاش‌های جونز انگلیس نتوانست در فینال جام‌جهانی آفریقای جنوبی را شکست دهد. حتی به گواه گزارشگران انگلیسی، آنها در این بازی خارق‌العاه بودند. آفریقای‌ جنوبی با نتیجه 32 بر 12 انگلیس را شکست داد تا ناکامی این تیم ادامه پیدا کند. جام بر دستان سیا کالیسی، کاپیتان سیاهپوست آفریقای جنوبی، بالا رفت و هر کس که تاریخ آفریقای جنوبی و راگبی را خوانده باشد می‌داند راگبی شاهد چه لحظه بزرگی بوده است.

راگبی فینال 2019

قهرمانی آفریقای جنوبی در مقابل انگلیس در فینال جام‌جهانی راگبی ژاپن، بی‌شک افتخاری بزرگ برای تیم راگبی این کشور بود، اما تاریخ راگبی آفریقای جنوبی پر است از افتخارات و حوادث بزرگ. کشوری که در آن راگبی بیش از یک ورزش تلقی می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها