کد خبر: 364160
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

محمد ترکاشوند، مربی تیم والیبال پیکان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

منافع ملی ارجح است، اما باشگاه‌ها هم از تعطیلی لیگ متضرر می‌شوند/ بین دوراهی هستیم/ تیم ملی اگر به المپیک صعود نکند دوسر سوخت خواهد بود/ هم باشگاه‌ها مهم هستند و هم تیم ملی/ منافع این صعود برای همه است

محمد ترکاشوند، مربی تیم والیبال پیکان، گفت: بین دوراهی هستیم. منافع ملی ارجح است و ان‌شاءالله تصمیم درستی باشد و اتفاق خوبی برای تیم ملی بیفتد. اگر خدای نکرده تیم ملی به المپیک صعود نکند، دوسر سوخت خواهد بود. هم اینکه صعود نکرده‌ایم و هم اینکه به لیگ لطمه زده‌ایم.

منافع ملی ارجح است، اما باشگاه‌ها هم از تعطیلی لیگ متضرر می‌شوند/ بین دوراهی هستیم/ تیم ملی اگر به المپیک صعود نکند دوسر سوخت خواهد بود/ هم باشگاه‌ها مهم هستند و هم تیم ملی/ منافع این صعود برای همه است
کد خبر: 364160
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن - یک هفته از حضور دوباره محمدرضا داورزنی در فدراسیون والیبال می‌گذرد و اولین تصمیم جدی او تعطیلی 50 روزه لیگ والیبال است. داورزنی با تاکید بر لزوم کسب سهمیه المپیک گفت: اولویت فدراسیون مسابقات انتخابی المپیک خواهد بود؛ اگر این رقابت‌ها را از دست بدهیم، ضایعه بزرگی برای والیبال خواهد بود. پس از انتخابی المپیک زمان داریم تا در مورد برنامه‌های آینده صحبت کنیم. الان هیچ چیزی مهم‌تر از انتخابی المپیک نیست. این مسابقات حتی از لیگ برتر هم بااهمیت‌تر است و اگر نیاز باشد، یک ماه لیگ را تعطیل می‌کنیم.

این در حالی است که بازیکنان اصلی تیم ملی والیبال همچون سعید معروف، محمد موسوی، مرتضی شریف و امیر غفور در لیگ‌های خارجی بازی می‌کنند و طبق قوانین تنها 10 روز قبل از مسابقات می‌توانند به اردوی تیم ملی بپیوندند.

اما تاثیر تعطیلی لیگ بر والیبال ایران چه خواهد بود؟ اعتمادآنلاین در این باره گفت‌وگویی با محمد ترکاشوند، مربی تیم والیبال پیکان، ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید.

***

*اولین تصمیم جدی رئیس جدید فدراسیون تعطیلی 50 روزه لیگ بود. به نظر شما این تعطیلی چه تاثیری بر تیم‌های حاضر در لیگ می‌گذارد؟

ابتدا به آقای داورزنی تبریک می‌گویم. جای خوشحالی است که فدراسیون ما بعد از مدت‌ها از بلاتکلیفی درمی‌آید و رئیسی به خود می‌بیند. واقعیت امر این است که این تصمیم برای صعود تیم ملی به المپیک گرفته شده و از آنجا که منافع ملی ارجح‌ از مسائل باشگاهی است و همه مردم طور دیگری روی والیبال حساب می‌کنند این صعود برای مردم و ورزش ما و مخاطبان خاص والیبال ارزش ویژه‌ای دارد. توقع این است که تیم ما به المپیک صعود کند. با توجه به فشردگی لیگ، داورزنی احساس خطر کرده که بازیکنان تیم ملی آسیب ببینند. من فکر می‌کنم از جهتی کار درستی است، اما از سوی دیگر واقعیت این است که باشگاه‌ها هم متضرر می‌شوند. ما در حال حاضر در شرایط خوبی هستیم و تمرینات خوبی داشته‌ایم و اگر بازیکنان را 50 روز در اختیار نداشته باشیم، کارمان سخت و دشوار می‌شود. به هر حال بین دوراهی هستیم. منافع ملی ارجح است و ان‌شاءالله تصمیم درستی باشد و اتفاق خوبی برای تیم ملی بیفتد. اگر خدای نکرده تیم ملی به المپیک صعود نکند، دوسر سوخت خواهد بود. هم اینکه صعود نکرده‌ایم و هم اینکه به لیگ لطمه زده‌ایم. با توجه به اینکه لیگ دیر شروع شده تعطیلی 50 روزه یعنی مسابقات به سال آینده کشیده خواهد شد. به این ترتیب بازیکنان فرسوده و خسته خواهند شد، اما چاره‌ای نیست.

*با در نظر گرفتن اینکه تعدادی از بازیکنان تیم ملی لژیونر هستند و 10 روز قبل از آغاز مسابقات می‌توانند به اردو بپیوندند، فکر می‌کنید این اردو بدون حضور لژیونرها مفید خواهد بود؟

در حدود 60 درصد از بازیکنان تیم ملی از لیگ داخلی هستند. با توجه به اینکه بازیکنان لژیونر نمی‌توانند مدت‌زمان طولانی در اردو بمانند، باید نفرات بیشتری به اردو دعوت شوند. باید حداقل بین 17، 18 بازیکن به تیم ملی دعوت شوند تا روزی که لژیونرها به تمرینات برگردند. چاره‌ای هم نیست، نمی‌شود با هشت نفر تمرین کرد. باید دید بعد از این تمرینات بازیکنان لژیونر ما از نظر آمادگی در چه شرایطی هستند. اگر آماده نباشند باید خط بخورند یا به اردو دعوت نشوند. برای ما صعود مهم است و اگر بازیکنان آماده نباشند، والیبال لطمه زیادی خواهد دید.

*در گذشته همیشه این شائبه وجود داشت که آقای داورزنی به تیم ملی بیشتر از تیم‌های باشگاهی و لیگ اهمیت می‌دهد و موفقیت تیم ملی را پوششی برای نداشتن لیگ منظم و منسجم قرار داده است. آیا تعطیلی 50 روزه لیگ به این معنی نیست که در کماکان بر همان پاشنه می‌چرخد؟

رشد والیبال ما به خاطر اهمیت دادن به تیم ملی بود، اما این حرف هم درست است. داورزنی حدود 2 سال از والیبال دور بوده، در 10 سال حضور در والیبال ایشان تجربیات زیادی به دست آورده است. حالا هم با تفکر بیشتری در انتخابات شرکت کرده است.

هم باشگاه‌ها مهم هستند و هم تیم ملی. از دل باشگاه‌ها و لیگ است که بازیکنان جوانی مثل پوریا یلی، جواد کریمی و امثالهم به تیم ملی اضافه می‌شوند. نمی‌توانیم از تیم ملی به باشگاه‌ها بازیکن صادر کنیم، ولی از باشگاه‌ها می‌توانیم به تیم ملی بازیکن بدهیم. اینها لازم و ملزوم یکدیگرند. من فکر می‌کنم دیدگاه داورزنی وسیع‌تر شده و به هر 2 اهمیت خواهد داد. اما در این برهه از زمان فکر می‌کنم باید همه دست به دست هم دهیم تا مشکلات والیبال حل شود. فکر می‌کنم منافع این صعود برای همه است. در این شرایط بد اقتصادی تنها چیزی که دل مردم را شاد می‌کند ورزش است. همین که مردم با صعود به المپیک خوشحال شوند کار بزرگی خواهد بود.

*درانتخابات اخیر گزینه‌های جوانی هم حضور داشتند. فکر نمی‌کنید حضور جوان‌ترها می‌توانست خون جدیدی در رگ‌های والیبال بیاورد و مفیدتر باشد؟

با توجه به قانون کنار رفتن بازنشسته‌ها آقای ضیایی کنار رفت و فدراسیون برای مدتی با سرپرست اداره شد. ولی در مجموع ما جوانان خیلی خوبی همچون آقایان منظمی، محمودی و افشاردوست در میان نامزدها داشتیم. این افراد زحمات زیادی برای تیم ملی کشیده‌اند و تجربه مدیریتی خوبی داشتند. حالا شاید تجربه‌شان به اندازه داورزنی نبود، واقعیت را باید همیشه گفت؛ تجربه آنها به اندازه آقای داورزنی نبود، اما آقای داورزنی هم آزمون و خطای زیادی را از سر گذراند. این دوستان هم می‌توانستند به والیبال ما کمک کنند. اما با توجه به اینکه داورزنی در انتخابات رأی آورده، باید به انتخابات احترام گذاشت و همه باید کمک کنیم تا به اهدافی که فدراسیون در مورد والیبال دارد برسیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها