کد خبر: 395091
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۸ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چه مشاغلی سلامت روان افراد را به خطر می‌اندازد؟/ مشاغلی که باعث ایجاد افسردگی می‌شوند

بعضی از مشاغل موجب می‌شوند فرد دچار ناراحتی و در برخی از موارد افسردگی شود. نگهداری از کودکان، کار در رستوران، مددکاری اجتماعی، مشاغل مرتبط به بیمارستان، هنرمندان، معلم‌ها، سرپرست‌های کارگران، حسابدارها و فروشندگان در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

چه مشاغلی سلامت روان افراد را به خطر می‌اندازد؟/ مشاغلی که باعث ایجاد افسردگی می‌شوند
کد خبر: 395091
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۸ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- انجام وظایف روزانه و همچنین محیطی که در آن کار می‌کنیم تاثیر شگرفی بر سلامت روان ما می‌گذارد. شغل ما ممکن است به گونه‌ای باشد که باعث شادی یا برعکس موجب ناراحتی و غصه ما شود که در این صورت پیامدهایی چون افسردگی خواهد داشت.

اعتمادآنلاین به نقل از «world atlas» ده شغلی را که موجب ناراحتی یا بروز حالت‌های افسردگی در ما می‌شود معرفی می‌کند:

1- نگهداری از کودکان

نگهداری از کودکان

حدود 11 درصد از افرادی که در زمینه پرورش و نگهداری از کودکان کار می‌کنند دچار افسردگی می‌شوند. روانشناسان معتقدند به این دلیل کار کردن در این زمینه دشوار است که کودکان نمی‌توانند از کسی قدردانی کنند. نگهداری و توجه بی‌وقفه بدون آنکه پاسخ مثبتی از جانب طرف مقابل دریافت شود عملی پرتنش و استرس‌زاست.

2- کار در رستوران

رستوران

کسانی که در رستوران کار می‌کنند معمولاً حقوق کمی می‌گیرند ولی از لحاظ فیزیکی بسیار خسته می‌شوند و در عین حال مجبورند با مردم نیز سر و کله بزنند. سلامت روان پیشخدمت‌ها بیش از سایر کسانی که در رستوران کار می‌کنند در خطر است زیرا ناچارند ساعات زیادی را به برآوردن نیازهای مشتریان بپردازند. حدود 10 درصد از کسانی که در رستوران کار می‌کنند در طول سال دچار افسردگی‌های مقطعی می‌شوند.

3- مددکار اجتماعی

مددکار اجتماعی

جای تعجب ندارد که مددکاران اجتماعی دچار افسردگی شوند. این افراد به طور کلی خود را وقف مردم می‌کنند. آنها با مشکلاتی چون تجاوز به کودکان و صحبت با خانواده‌های پرمشکل رو‌به‌رو هستند و می‌بایست ساعات زیادی را صرف گفت‌وگو با افراد و انجام امور اداری آنها کنند.

4- کادر درمانی

پزشک

پزشکان، پرستاران، درمانگران و بقیه کسانی که مجبورند ساعت‌های زیاد و نامنظم در بیمارستان بمانند و برای حفظ جان افراد تلاش کنند در معرض ابتلا به افسردگی هستند. استرس حاصل از این کار به خصوص در مواقعی که بیمار دچار خونریزی می‌شود یا در حال مرگ است بسیار زیاد تخمین زده شده است.

5- هنرمندان

نقاش

شاید گمان کنید که هنرمندان افراد خوش‌شانسی هستند زیرا آزادند تا خلاقیت خود را از طریق هنر ابراز کنند؛ اما باید بگوییم که حتی اگر این دید صحیح باشد، باز هم کسانی که در زمینه‌های هنری فعالیت می‌کنند در خطر افسردگی هستند. این افراد به دلیل نداشتن حقوق منظم و شرایط ثابت در زندگی و کار در ساعات نامنظم معمولاً دچار افسردگی می‌شوند.

6- معلمان

معلم

معلم‌ها معمولاً با تقاضاهای زیادی روبه‌رو هستند در حالی که توجه کمی دریافت می‌کنند. حجم کار آنها اغلب از ساعات مدرسه نیز فراتر می‌رود. معلم‌ها همچنین باید والدین سختگیر را راضی نگه دارند و همزمان استانداردهای مدرسه را هم رعایت کنند.

7- سرپرست کارگران یا کارمندان

کامپیوتر

سرپرست کارگران یا مسئول نظارت بر کارمندان معمولاً «همه کار» انجام می‌دهند، اما چنین به نظر می‌رسد که کاری نمی‌کنند. این افراد باید تمام جنبه‌ها را در نظر بگیرند و قدرت عمل سریعی داشته باشند تا بتوانند با تمرکز بالا درست فکر کنند. روانشناسان می‌گویند معمولاً این اشخاص در سطوح پایین توجه واقع می‌شوند.

8- مسئول پاکیزگی و نگهداری از فضای سبز

آچار

کسانی که در این مشاغل فعالیت می‌کنند معمولاً ساعات زیادی را صرف تمیز کردن خرابکاری‌های دیگران می‌کنند. همچنین این افراد می‌بایست با حقوق کم و در ساعات طولانی کار کنند و در مواقعی حتی شیفت شب هم دارند. این کارگران معمولاً تنها کار می‌کنند؛ یعنی باید تنهایی را تحمل کنند.

9- حسابداران و مشاوران مالی

حسابدار

اگر با عددها سر و کار داشته باشید می‌دانید که این نوع مشاغل چه پیامدهایی خواهد داشت. کسانی که در این زمینه‌ کار می‌کنند مسئولیت بسیار سنگینی در قبال پول افراد دارند. مشتریان دوست ندارند پول خود را از دست دهند و اگر زمانی این اتفاق بیفتد تقصیر را بر گردن حسابدار یا مشاور مالی می‌اندازند.

10- فروشندگان و مسئولان فروش

مسئول فروش

مهم‌ترین فاکتوری که باعث افسردگی فروشندگان می‌شود عدم قطعیت در پرداخت‌هاست. فروشندگان مجبورند با کسانی کار کنند که نمی‌دانند توانایی پرداخت چک را دارند یا خیر. این دست مشاغل برای کسانی که به دنبال ثبات در زندگی هستند مناسب نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها