کد خبر: 406384
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۱۰:۴۵:۰۰
| |

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

روز قدس| هر گونه نقد یا اعتراض به تحرکات منطقه‌ای جمهوری اسلامی دور از تعقل و واقع‌بینی است

سعدالله زارعی گفت‌: اگر داعش می‌توانست بر عراق مسلط شود،‌ بی‌شک به مرزهای ایران می‌رسید و در داخل خاک کشور با داعشی‌ها درگیری امنیتی پیدا می‌کردیم. همانطور که حدود سه سال پیش تروریست‌ها حتی به صحن مجلس شورای اسلامی هم راه پیدا کردند.

روز قدس| هر گونه نقد یا اعتراض به تحرکات منطقه‌ای جمهوری اسلامی دور از تعقل و واقع‌بینی است
کد خبر: 406384
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۲ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| روز قدس ، روزی بزرگ برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین در تقویم ایران و کشورهای اسلامی آزادی‌خواه است. روز قدس در طی سال‌های اخیر نه تنها یادآور حمایت از مردم فلسطین در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده بلکه ضرورت تشکیل یک جبهه منطقه‌ای در برابر این رژیم را نیز اثبات کرده است. سعدالله زارعی با اشاره به روز قدس ، درباره اهمیت حمایت از جبهه مقاومت تاکید می‌کند اگر جمهوری اسلامی جبهه‌ای منطقه‌ای نداشته باشد در برابر سیاست‌های دشمنان بین‌المللی و منطقه‌ای دچار ضعف شده و به ناچار از منافع خودش چشم‌پوشی خواهد کرد.

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: کشورها برای اینکه به اهداف ملی‌شان دست پیدا کنند، به این نیاز دارند که عمق استراتژیک داشته باشند؛ یعنی دسته‌ای از کشورها،‌ دولت‌ها و ملت‌ها در یک مسیر مشخص قرار بگیرند تا در آن مسیر منافع همه تامین و تک‌تک آن کشورها بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر بهره‌مند شوند. به همین جهت،‌ داشتن یک جبهه یا محور در منطقه برای کشوری مثل ایران موضوعیت پیدا می‌کند.

کارشناس مسائل اسرائیل و لبنان در ادامه سخنانش گفت: مثلاً الان که جمهوری اسلامی به واسطه استقلال‌طلبی و اصراری که بر آزادی، آن هم در جهانی که مناسبات ظالمانه در آن حکومت می‌کند،‌ دارد اگر جبهه‌ای منطقه‌ای نداشته باشد در برابر سیاست‌های دشمنان بین‌المللی و منطقه‌ای دچار ضعف شده و به ناچار از منافع خودش چشم‌پوشی خواهد کرد. همچنین همکاری‌های جبهه‌ای به ایران کمک می‌کند فشارهای خارجی را دفع کند و به ظرفیت‌های ملی برای عبور از موانع و مشکلات بیفزاید.

او تصریح کرد: در شرایط کنونی اگر با عراق،‌ ترکیه، پاکستان و افغانستان و در کل با کشورهایی که هم‌مرز با ما هستند، رابطه اقتصادی نداشته باشیم نمی‌توانیم تهدید و تحدیدهای نظام استکبار را تحمل کنیم. پس تاکید این است که برای رشد و شکوفایی، آن هم در شرایط تحریم به همراهی با کشورهای منطقه نیاز داریم.

زارعی در ادامه افزود: متاسفانه گروهی در داخل نسبت به اقدام‌های ایران در جبهه مقاومت نقدهایی را طرح و حتی هزینه‌سازی‌هایی را به زعم خود مطرح می‌کنند. در پاسخ به مُروجین چنین ذهنیت‌هایی باید گفت که این نگاه،‌ نگاهی ساده‌انگارانه است؛ مثلاً این ادبیات که «مشکلات لبنان و غزه و عراق به ما چه ربطی دارد» در حالی از جانب فعالان داخلی به گوش می‌رسد که آمریکایی‌ها هم عیناً همین جملات را به کار می‌گیرند. طبیعی است هر گونه همصدایی با دشمنان نشانگر بروز خطایی بزرگ است. این دوستان باید در نگاه خود تجدیدنظر کنند و پیش خود فکر کنند چرا ادبیات‌شان همانی است که دشمنان به زبان می‌آورند.

او توضیح داد: با بررسی دقیق فعالیت‌های منطقه‌ای به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که سیاست‌های ایران نه تنها بار نیست، بلکه بالی برای پرواز است؛ مثلاً در شرایط تحریم سالانه حدود 12 میلیارد دلار مناسبات مالی با عراق داریم که این به باز شدن گره‌های اقتصادی کمک می‌کند.

سعدالله زارعی در پایان سخنانش گفت:‌ اگر داعش می‌توانست بر عراق مسلط شود،‌ بی‌شک به مرزهای ایران می‌رسید و در داخل خاک کشور با داعشی‌ها درگیری امنیتی پیدا می‌کردیم. همانطور که حدود سه سال پیش تروریست‌ها حتی به صحن مجلس شورای اسلامی هم راه پیدا کردند. شرح این شرایط نشان می‌دهد هر گونه نقد یا اعتراضی به تحرکات منطقه‌ای جمهوری اسلامی دور از تعقل و واقع‌بینی است.

چکیده گفت‌وگو با سعدالله زارعی

-ایران با همکاری‌های جبهه‌ای می‌تواند فشارهای خارجی را دفع کند

-هر گونه همصدایی با دشمنان نشانگر بروز خطایی بزرگ است

-داشتن یک جبهه یا محور در منطقه برای کشوری مثل ایران موضوعیت دارد

-سیاست‌های ایران در منطقه نه تنها بار نیست، بلکه بالی برای پرواز است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها