کد خبر: 354307
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۳ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از مهم‌ترین تحولات اقتصادی در هفته‌ای که گذشت:

71 درصد ارز صادراتی به کشور بازگشت/ روند کاهشی شاخص‌ها در بازار سرمایه ادامه دارد/ دخل و خرج کارگران برای سال آینده مشخص می‌شود؟/ بالاخره چه کسانی یارانه دریافت می‌کنند؟

حواشی حذف یارانه نقدی ثروتمندان هنوز تمام نشده و به نظر می‌رسد بررسی وضعیت حذف‌شدگان از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها و ستاد تبصره 14 بودجه همچنان ادامه دارد.

71 درصد ارز صادراتی به کشور بازگشت/ روند کاهشی شاخص‌ها در بازار سرمایه ادامه دارد/ دخل و خرج کارگران برای سال آینده مشخص می‌شود؟/ بالاخره چه کسانی یارانه دریافت می‌کنند؟
کد خبر: 354307
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۳ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ اقتصاد ایران در هفته‌ای که گذشت خاکستری بود؛ این را دست‌کم می‌توان از رصد اخبار این هفت روز فهمید، چراکه از یک طرف اعلام آمار بازگشت 71 درصد ارز حاصل از صادرات به کشور برای فعالان اقتصادی خبری خوش و امیدوارکننده بود و از سوی دیگر درباره آخرین وضعیت ترمیم دستمزد کارگران، آن هم درست زمانی که تا تقدیم لایحه بودجه سال 99 به مجلس فرصت زیادی باقی نمانده است، اخبار خوبی شنیده نشد.

در این میان افت‌وخیز شاخص‌ها در بازار سرمایه هم در گوشه دیگری از اقتصاد نفس سرمایه‌گذاران خرد و کلان را به شماره انداخت. حواشی حذف یارانه نقدی ثروتمندان هم هنوز تمام نشده و به نظر می‌رسد بررسی وضعیت حذف‌شدگان از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها و ستاد تبصره 14 بودجه همچنان ادامه دارد.

بازگشت ارز صادراتی به اقتصاد

28 مهرماه بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد طی 18 ماه گذشته 45 درصد ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است. البته در این باره آمارهای متفاوتی اعلام شد، چراکه در همین زمان، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، در چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد: «در مدت یادشده صادرکنندگان کشور 45 میلیارد یورو ارز وارد کشور کردند، اما طی توافقی که با کمیته بازگشت ارز صادراتی داشتیم مقرر شد گمرک 20 درصد پایه‌های صادراتی را پایین‌تر محاسبه کند که در نتیجه صادرات یادشده به 35 میلیارد یورو کاهش می‌یابد.»

دستمزد کارگران ترمیم می‌شود؟

دولت اگر تاخیر نکند، تا 15 آذرماه فرصت دارد وضعیت دخل و خرج دولت را در قالب بودجه سال 99 به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. به همین دلیل شورای عالی کار بیش ار هر زمان دیگری به تکاپو افتاده تا تکلیف حداقل دستمزد کارگران را برای سال آینده مشخص کند. این در حالی است که به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای ترمیم مزد کارگران با چالش‌های جدی مواجه شده است. آن‌طور که علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، به اعتمادآنلاین توضیح داد: «به نظر نمی‌رسد دولت در سال آینده حقوق کارگران را بر اساس 15 درصدی که برای افزایش حقوق مشمولان قانون کار در نظر گرفته است، افزایش دهد.»

همین چند روز پیش هم حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین گفته بود: «با استناد به آمارهای مرکز آمار ایران، خط فقر در سال 98 برای یک خانواده چهار نفری حدود سه میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است. در این شرایط اما حداقل حقوق یک کارگر در کشور حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است. با این حساب، 75 درصد از کارگران حداقلی‌بگیر 2 میلیون و 300 هزار تومان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.»

افت‌وخیز شاخص‌ها در بازار سرمایه

روز چهارشنبه اول آبان‌ماه، شاخص بورس در تالار حافظ بیش از 747 واحد کاهش یافت. در حالی که در همین هفته شاخص‌ها کاهش هشت هزار و 249 واحدی را تجربه کرده بود. این روند اظهارنظرهای بسیاری را از سوی کارشناسان بازار سرمایه به دنبال داشت. اگرچه برآورد کلی نظر کارشناسان حاکی از آن بود که بازار سرمایه وارد فاز استراحت شده و اتفاق نگران‌کننده‌ای رخ نداده است.

چه کسانی یارانه شهریور را دریافت می‌کنند؟

بعد از اینکه یارانه برخی خانوارها، خارج از طرح حذف پردرآمدها، به حساب آنها واریز نشده و گفته می‌شد همراه با یارانه مهرماه پرداخت می‌شود، این پرداختی صورت نگرفت و سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز به صراحت اعلام کرد که این مبلغ دیگر واریز نمی‌شود.

شهریورماه پرداخت یارانه‌ها با حواشی همراه بود، چه از سویی دولت حذف یارانه افراد پردرآمد را آغاز کرد که بر اساس آن وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی یارانه حدود 163 هزار خانواری را که در گروه پردرآمدها شناسایی شده بود قطع کرد، اما در دیگر سو یارانه برخی از افراد به حساب‌شان واریز نشد که در بین‌شان افراد نیازمند نیز وجود داشتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها