کد خبر: 239017
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۴ ۱۷:۱۵:۰۰
| |

«درود قدرت سیاه» 50 ساله شد

50 سال پیش در چنین روزی، تامی اسمیت و جان کارلوس، دو ورزشکار سیاه‌پوست آمریکایی، در اعتراض به نژادپرستی در کشور آمریکا، هنگام گرفتن مدال در بازی‌های المپیک 1968، دستان خود را به صورت اعتراض مشت کرده و رو به آسمان گرفتند.

«درود قدرت سیاه» 50 ساله شد
کد خبر: 239017
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۴ ۱۷:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| درود قدرت سیاه در المپیک 1968 اشاره به واقعه‌ای تاریخی در المپیک 1968 دارد که در آن دو ورزشکار سیاه‌پوست آمریکایی به نژادپرستی در آمریکا اعتراض نمودند.

تامی اسمیت و جان کارلوس که به ترتیب موفق به کسب مدال طلا و برنز در رشته دوی 200 متر شدند، در حالی روی سکو رفتند که در هنگام پخش سرود ملی آمریکا، روی خود را از پرچم این کشور برگردانده و با مشت گره‌کرده‌ای برافراشته در بالای سر سکوت کردند.

مشت سیاه پوست

مشت سیاه پوست

پیتر نورمن ورزشکار سفیدپوست استرالیایی نیز که با مدال نقره روی سکو بود، با چسباندن نماد «پروژه حقوق بشر المپیک» روی سینه‌اش (مانند اسمیت و کارلوس) با آن‌ها همراهی کرد.

پس از این اعتراض، کمیته ملی المپیک آمریکا دو ورزشکار را از کاروان این کشور در دهکده بازی‌ها اخراج کرد که این اتفاق باعث همبستگی ورزشکاران سیاه‌پوست حاضر در این مسابقات و تکرار این کار توسط ورزشکاران دیگری منجر شد.

این دو ورزشکار تا دهه 1980 از حقوق اجتماعی خود در آمریکا محروم بودند، اما بعداً مورد تحسین قرار گرفتند.

این اتفاق که در دوران مبارزات جنبش حقوق مدنی آمریکا و 6 ماه پس از ترور رهبر این جنبش مارتین لوتر کینگ انجام‌شد، یکی از سیاسی‌ترین وقایع در تاریخ المپیک محسوب می‌شود.

چند سال بعد، بخاطر حرکت آن‌ها مجسمه‌های یادبودی از ایشان ساخته شد.

مشت مجسمه

مشت 2

مشت گره‌کرده یا مشت افراشته نمادی است از همبستگی اجتماعی و پشتیبان با یکدیگر، البتههمچنین به عنوان درود نظامی برای بیان یگانگی و یکپارچگی، قدرت و توان، دفاع و جنبش‌های مقاومت بکار گرفته می‌شود.

منبع: ویکی‌پدیا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها