کد خبر: 224425
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ۲۰:۵۱:۰۰
| |

حسن روحانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

مشکلات ارزی از دی‌ماه پارسال شروع شد/ همه‌پرسی ساز‌ و کار خودش را دارد اما قابل اجرا است/ من هیچ چرخشی نکرده‌ام

روحانی گفت: تحریم معنا ندارد، اگر کسی صادقانه می‌گوید مذاکره، باید تحریم را کنار بگذارد، کودکان ایرانی را تحریم‌ نکند، مردم ایران را تحریم نکند. من پیش شرطی ندارم؛ اگر دولت امریکا آماده است، مذاکره کنیم درباره غرامت هایی که از سال 32 به ایران پرداخت کند.

مشکلات ارزی از دی‌ماه پارسال شروع شد/ همه‌پرسی ساز‌ و کار خودش را دارد اما قابل اجرا است/ من هیچ چرخشی نکرده‌ام
کد خبر: 224425
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۵ ۲۰:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم درباره مذاکره آمریکا با ایران گفت: کسی که ادعا می‌کند و می‌گوید من تمایل به مذاکره دارم باید بداند که مذاکره مبانی‌ای دارد که باید دو طرف به صداقت باور داشته باشند.

به گزارش اعتمادآنلاین ،‌ روحانی ادامه داد: کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند کسی است که بدون مذاکره از همه تعهدات بین‌المللی‌اش خارج شده است. مخاطب این حرف‌ها دولت ایران نیست،‌ آن‌ها به ما خطاب نمی‌کنند به دلیل اینکه آن‌ها از پشت میز مذاکره خارج شدند و کسی که ادعای مذاکره می‌کند ابتدا می‌خواهد با مذاکره مسائل حل شود اما همزمان با تحریم مذاکره چه معنایی می‌تواند د اشته باشد؟

روحانی گفت: مخاطب آن‌ها این است که می‌خواهند در یک جنگ روانی مردم را تهدید کنند. ما حتی در دولت جدید هم با آمریکا مذاکره کردیم. تیلرسون با ظریف در آمریکا مذاکره کرد. اما ترامپ به مذاکره پشت کرد. اگر صداقت باشد ایران همواره از مذاکره حمایت کرده است.

او ادامه داد: تحریم معنا ندارد، اگر کسی صادقانه می‌گوید مذاکره، باید تحریم را کنار بگذارد، کودکان ایرانی را تحریم‌ نکند، مردم ایران را تحریم نکند. من پیش شرطی ندارم؛ اگر دولت امریکا آماده است، مذاکره کنیم درباره غرامت هایی که از سال 32 به ایران پرداخت کند.

روحانی گفت: آمریکا به ایران بدهکار است، هم عذرخواهی بدهکار است و هم غرامت بدهکار است.

روحانی ادامه داد: امریکا با خروج از برجام میخواست ایران را وادار کند از برجام خارج کند، ترامپ میخواست همه دستاوردها را از ایران بگیرد، نمی‌خواست تحریم‌هایش یکجانبه باشد، میخواست همه دنیا ایران را تحریم کند، اما نتوانست.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: همین امروز که تحریم ها شروع شده، اروپا روبروی امریکا ایستاده، این درحالی است که همیشه اروپا متحد امریکا بوده است.

روحانی گفت:‌ اروپایی‌ها از نظر سیاسی سنگ‌ تمام برای اجرای برجام گذاشتند، اما ما منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم و قرار است ابتدای ماه میلادی آینده مذاکراتی انجام شود.

روحانی درباره گرانی دلار گفت: برخی بیماری‌های اقتصادی داریم که مربوط به این‌ دولت و دولت قبل ‌و‌ دیگر دولت‌ها نیست، از قبل از انقلاب بوده؛ مشکل افزایش نقدینگی وجود دارد، دسترسی ما به ارز مورد بحث است؛ یعنی روابط بانکی با دنیا و ... اینها دست به دست هم می‌دهد و‌منجر به شرایط جدید می‌شود.

رئیس جمهوری در ادامه این گفت‌گوی تلویزیونی با مردم گفت: در ابتدای دولت یازدهم ارز ارزان می‌شد و ما تلاش داشتیم قیمت ارز را نگه داریم، ضمن اینکه در حین مذاکرات، منابع ارزی ما آزاد می‌شد. مشکلات ارزی دیماه پارسال شروع شد؛ 5 دی اعتراضاتی از شهری شروع شد، بعد سرایت کرد به شهرهای دیگر، هرچه بود، اغتشاشات مهار شد، مردم از دولت حمایت کردند، اما پیامی به خارجی‌ها داد که فهمیدند با فشار بیشتر می‌توانند تاثیر بگذارند.

او ادامه داد: پس از آن در 22 دی‌ماه، ترامپ اعلام کرد از برجام به تنهایی خارج می‌شود، ما در فروردین دیدیم التهاب بوجود آمد، با نرخ ثابت ارز تلاش شد این التهاب مهار شود، اگر همه دیت به دست هم می‌دادند، کنترل می‌شد التهاب، اما برخی سو‌استفاده کردند. این‌همزمان شد با اردیبهشت و خروج امریکا از برجام. اما دیدیم شرایط جدیدی پیدا کرده‌ایم.

روحانی گفت: به فکر بسته پیشنهادی جدیدی افتادیم، می‌خواستم در خرداد و بعد از ماه رمضان این بسته را اجرا کنیم، اما ضمن اینکه جام جهانی ‌حال و هوای فوتبال بود تا رسیدیم به بسته جدید. در بسته ارزی جدید، تعهدات بانک ارزی بسیار کمتر است، به کالاهای اساسی یارانه ارزی را پرداخت می‌کند، وزارت صنعت، جهادکشاورزی و بهداشت و درمان وظایفشان را انجام‌ می‌دهند.

او گفت: با این قیمت مردم باید بدانند این نرخ برای کالاهای اساسی تا پایان فروردین 98 دست نمی‌خورد و قیمت‌ها تغییر نمی‌کند. فهرست کالاهای اساسی با آن کالاهای اساسی فرق دارد و فهرست بازتری است. بر این ارز 4200 تومانی تا رسیدن به دست مصرف کننده نظارت می‌شود و مردم بدانند ضروریات زندگی‌شان تامین می‌شود.

روحانی با بیان اینکه بین 15 تا 20 میلیارد دلار باید برای کالاهای اساسی پرداخت می‌کنیم،‌ گفت: دولت متعهد است و تا پایان فروردین سال آینده تغییر نمی‌کند.

روحانی ادامه داد: از فردا بازار ارز ثانویه تشکیل می‌شود و ما به قیمت گذاری ورود نمی‌کنیم، با عرضه و‌ تقاضا قیمت مشخص می‌شود. صرافی‌ها از فردا باز می‌شوند، اسکناس در صرافی‌ها خواهد بود و ارز ممنوع نیست. مردم‌می‌توانند ارزشان را به هر مقدار می‌توانند برای سپرده ارزی ببرند در بانک و همان ارز را با سود پس بگیرند. داشتن ارز دیگر قاچاق نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر مردم ‌‌و دولت متحدانه کار کنند، خیلی زود تحریم را بر می‌گردانیم، گفت: اگر با اروپا و‌ دنیا خوب کار کنیم، امریکایی‌ها را از تحریم بر میگردانیم. تا حدی ترامپ عقب نشینی کرده است، هرچند امروز دوباره تند حرف زد اما اگر ما در کنار هم باشیم، امریکایی ها را از تحریم پشیمان می‌کنیم. پایان تحریم‌ها دست ماست.

روحانی ادامه داد: می‌گویند چرا سوخت را ارزان بدست مردم میدهید، اما ما وظیفه داریم از التهاب پیشگیری کنیم، درباره تامین ارز کالاهای اساسی هم همین است، اما می‌توانیم کنترل کنیم که به همین قیمت 4200 تومان کالاهای اساسی به دست مردم برسد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه منطقه ما به سمت امن تر شدن است، گفت: در سوریه ماه های اینده وضعیت ان بهتر خواهد شد. در یمن هم عربستان و امارات به این نتیجه می رسند که باید به روش سیاسی مشکلاتشان را حل کنند. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال صلح بودیم. ایران هیچوقت اغازکننده جنگ نبوده و اراده ما بر صلح و دوستی است. اگر با یکی دو تا همسایه روابط خوبی نیست ما اماده ایم که روابط خود را بهبود دهیم.

روحانی گفت: تا مردم ما در صحنه هستند و تا نیروهای مسلح ما هستند، خطر جنگی وجود ندارد. من باید از مردم تشکر کنم، امسال فشارهای شدید و ناملایمات زیادی داشتند. مردم با ما در تماسند، در فضای مجازی هم وقت می‌گذارم ‌و نظرات مردم را می‌بینم. مردم با فشار شدیدی مواجه بودند؛ مشکل آب داشتیم، مشکل برق داشتیم، مشکلات زیست محیطی داشتیم، مشکلات ارز پیش آمد، اما مردم ما مردم صبور و ‌نجیبی هستند. این همه تبلیغ می‌کنند مردم بیرون بیایند، اما مردم توجه نمی‌کنند.

رئیس جمهوری ادامه داد: من از نظر امنیت ملی احساس خطر نمی‌کنم، با دنیا روابط بهتری می‌بینم، آینده منطقه را توام را ثبات و صلح بیشتر میبینم. مبنای ما گفتگو است و این روند را ادامه می‌دهیم. مردم نگرانی نداشته باشند؛ دولت ایران دنبال تنش و ناآرامی نیست، اما اجازه نمی‌دهیم حقوق ما زیر پا گذاشته شود.

روحانی گفت: همه نظرسنجی ها نشان میدهد اسلامیت مورد توجه مردم است. باید باورمان شود که این کشور مال مردم است، مردم ما بدانند پای صندوق آرا آزاد هستند، دموکراسی را تعمیق ببخشیم، مشکلی نخواهیم داشت. ما هرمقدار تکیه کنیم به مردم و به مردم خدمت کنیم و در عمل نشان دهیم خادم مردم هستیم، هیچ نگرانی از نظام نخواهیم داشت. حرف‌های کودکانه‌ایست که نظام تهدید می‌شود و‌ نشسته‌اند در امریکا و‌ با گروهک تروریست دست می‌دهند و فکر می‌کنند نظام مستحکم نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: یارانه نیازمندان را باز هم افزایش خواهیم داد. هم باید اقشار کم در آمد به آن ها کمک شود ، هم باید بازار ارز متعادل شود که دولت تمام تلاشش را انجام داده و خواهد داد. امیدواریم مردم در هفته آینده شاهد بازار متعادلی باشند و هم می‌توانیم روابط سیاسی خود با دنیا را داشته باشیم. از لحاظ سیاسی این حادثه بسیار مهم است که هنگام تحریم آمریکا علیه ما، اروپایی بیان می‌کند هرکس ایران را تحریم کند ما او را تحریم خواهیم کرد.

روحانی گفت: اگر مساله‌ای بسیار مهم است به اصل 59 رجوع کنیم. اصل 59 نظام را تثبیت می‌کند. می‌توان با مراجعه به آرای عمومی و مردم بسیاری از مشکلات را حل کرد. مردم می‌توانند در مسائل مهم و کلان نظرشان را اعمال کنند. از رییس‌جمهور سوییس پرسیدم چه تعداد همه پرسی دارید؟ آنها در کوچکترین مسائل نیز به آرای عمومی مراجعه می‌کنند. هر مقدار به مردم تکیه کنیم و به مردم خدمت کنیم و در عمل نشان دهیم خادم مردم هستیم موفق تر هستیم. می‌دانم همه پرسی ساز و کار خود را دارد و باید به رهبری و ... مراجعه کرد اما قابل اجرا است.

روحانی با بیان اینکه محبوبیت من چیز مهمی نیست، مهم این است که مردم ببینند خدمت میکنیم و‌ همیشه خدمتگزار هستیم،‌ گفت: اینکه می‌گویند روحانی فرق کرده، اینطور نیست، می‌گویند سیاست خارجی روحانی تغییر کرده، اما اینطور نیست، ما تعامل با دنیا را پیگیری می‌کنیم اما نمی‌شود با کسی که یاوه‌گویی می‌کند، متکبر است، مذاکره کرد.

او ادامه داد: لحن امروز ما با امریکا نمیتواند مثل قبل باشد، او به ما فشار می‌اورد، اصول سیاست خارجی ما تغییر نکرده، در سیاست داخلی تغییر نکرده، معتقدم رای ‌نظر مردم‌چیزی است که باید احترام بگذاریم اما نمی‌شود با کسی که یاوه‌گویی می‌کند، متکبر است، مذاکره کرد.

روحانی با بیان اینکه تظاهرات حق مردم است، گفت: اعتراض حق مردم است و‌ می‌آیند مردم حرف میزنند، اما نه اینکه تجمع پاسخی باشد به فراخوانی از خارج از کشور.

روحانی ادامه داد: مهلت سه‌ماهه داده‌ایم که هرکسی ارز گرفته بگوید چه ‌کرده است. فکر من در این سه ماه این بود که با این رانت و فساد چگونه مقابله کنیم. هر چیز یارانه‌ای، رانت در خود دارد و‌ فساد می‌اورد، در نان، دارو، سوخت؛ همین الان از ایران سوخت قاچاق می‌شود. البته باید این یارانه ها را در اختیار مردم بگذاریم، اما باید دست به دست هم بدهیم برای مبارزه با این فساد، دولت هیچ خط قرمزی در این زمینه ندارد و هر کسی در هر مقامی باشد.

روحانی در پاسخ به طرح مجلس درباره سوال از رییس‌جمهور گفت: من 20 سال در مجلس بودم، کاملا شرایط مجلس را درک می‌کنم، گله هم نمی‌کنم، حتی استقبال می‌کنم، اما وقتی دو تا فرد نتوانستند با هم مشکلشان را حل کنند، می روند سراغ قانون، مجلس می‌گوید طبق قانون می‌خواهم عمل کنم، خب ما هم مطابق قانون عمل میکنم و تذکر قانون اساسی می دهم.

روحانی گفت:‌ مهلت سه‌ماهه داده‌ایم که هرکسی ارز گرفته بگوید چه ‌کرده است و ‌کجا برده است. فکر من در این سه ماه این بود که با این رانت و فساد چگونه مقابله کنیم. هر چیز یارانه‌ای، رانت در خود دارد و‌ فساد می‌اورد، در نان، دارو، سوخت؛ همین الان از ایران سوخت قاچاق می‌شود. البته باید این یارانه‌ها را در اختیار مردم بگذاریم، اما باید دست به دست هم بدهیم برای مبارزه با این فساد، دولت هیچ خط قرمزی در این زمینه ندارد و هر کسی در هر مقامی باشد.

او در پایان گفت:‌ از مردم سپاسگزارم که این مشکلات را تحمل کردند. من عذرخواهی می‌کنم که فاصله زیادی بین دو گفت‌وگوی من افتاد، تلاش می‌کنم جبران شود. از وزرا خواسته‌ام هر دو ‌هفته یک بار پاسخگوی مردم باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها